Abstract:
در سالهای اخیر، دینداری بهعنوان بخش مهمی از فرهنگ بشر، توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است. لذا، پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی رابطه بین باورهای دینی مدیران و هزینه سرمایه شرکت میپردازد. بدین منظور، برای سنجش هزینه سرمایه از سه روش اوهانلون و استیل، مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای و نسبت سود به قیمت تعدیل شده صنعت و برای اندازهگیری باورهای دینی از پرسشنامه خدایاری فرد و همکاران (1392) استفاده شده است. پرسشنامه مذکور برای مدیران 141 شرکت ارسال گردیدکه در نهایت تعداد 92 شرکت به پرسشنامهها پاسخ دادند و در تحلیلهای آماری لحاظ شدند. پس از اطمینان یافتن از برازش قابلقبول مدلهای اندازهگیری و ساختاری پژوهش، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که باورهای دینی مدیران ضمن افزایش میزان اعتماد سرمایهگذاران و مشارکت آنان در بازار، موجب کاهش هزینه سرمایه شرکتها میگردد. یافتههای پژوهش ضمن پر کردن خلاء تحقیقاتی در حوزه مالی اسلامی، میتواند برای سرمایهگذاران، قانونگذاران بازار سرمایه و سایر ذینفعان در امر تصمیمگیری راهگشا باشد.
In recent years, religiosity as an important part of human culture has attracted the attention of many researchers. The present study thus employs structural equation modeling approach with the aim of investigating the relationship between managers’ religious beliefs and corporate cost of capital. In doing so, three various methods including OSM, capital asset pricing model and earnings-to-adjusted industry price were employed to measure the cost of capital. To compute the religious beliefs, the questionnaire designed by Khodayarifard et al (2013) was used. The questionnaire of interest is sent to 141 managers, among which 92 ones were answered back. Having ensured the good-fitness of the structural and measurement models, the research found that manager’ religious beliefs increases investors’ trust and market participation, which, in turn, mitigates cost of capital. The research findings not only fill research gap within the domain of Islamic finance, but also help investors, capital market regulators and other stakeholders make informed decisions.
Machine summary:
باورهای دینی مدیران و هزینه سرمایه شرکت : ارائه مدلی با رویکرد مالی اسلامی مهدی صفری گرایلی 1 2 یاسر رضائی پیته نوئی چکیده در سال های اخیر، دینداری به عنوان بخش مهمی از فرهنگ بشر، توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است .
پس از اطمینان یافتن از برازش قابل قبول مدل های اندازهگیری و ساختاری پژوهش ، یافته های پژوهش حاکی از آن است که باورهای دینی مدیران ضمن افزایش میزان اعتماد سرمایه گذاران و مشارکت آنان در بازار، موجب کاهش هزینه سرمایه شرکت ها میگردد.
پژوهش های تجربی صورت گرفته اخیر پیرامون نقش باورهای دینی مدیران شرکت ها در تصمیم گیریهای اقتصادی سرمایه گذاران دریافتند از آن جاکه دینداری بر اهمیت رفتار اخلاقی تاکید داشته و هرگونه سوءاستفاده و فرصت طلبی افراد را نهی میکند (ایروانی، ١٣٩٢)؛ لذا عاملی بازدارنده در بروز رفتارهای فرصت طلبانه مدیران شرکت به شمار میآید ( ٢٠١٥ Fang &Callen ;٢٠١٢ El Ghoul et al).
لذا، در این پژوهش سعی بر آن است که رابطه بین باورهای دینی مدیران با هزینه سرمایه شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد.
٣- پیشینه پژوهش هو و همکاران (٢٠١٨ Hu et al) تاثیر باورهای دینی مدیران بر هزینه سرمایه شرکت های حاضر در بورس سهام چین طی سال های ٢٠٠٧ تا ٢٠١٤ را مورد بررسی قرار دادند.
از این رو در پژوهش حاضر رابطه بین باورهای دینی مدیران با هزینه سرمایه شرکت به عنوان یکی از پیامدهای اقتصادی رفتار مدیران ، مورد بررسی قرار گرفت .
این نتایج با یافته های پژوهش القول و همکاران (٢٠١٢ El Ghoul et al) مبنی بر وجود رابطه منفی بین باورهای دینی مدیران و هزینه سرمایه شرکت ، همخوانی دارد.