Abstract:
ترکیب سرمایه اجتماعی با سرمایههای دانشی و انسانی، به عنوان یکی از مهمترین استراتژیهای شرکتها در بازار رقابتی محسوب میشود که نظریه ای تحت عنوان یکپارچگی شرکتی را انسجام بخشیده است. هدف این پژوهش توسعه مدلِ یکپارچگی شرکتی جهت رونق بازار بازار سرمایه براساسِ تحلیلی مبتنی بر ارزیابی پانل و گروههای کانونی میباشد. روش شناسی این پژوهش براساس ماهیت مفهومی و از نظر نتیجه، توسعهای است، زیرا به دنبال توسعه مدلِ یکپارچگی شرکتی در سطح بازار سرمایه میباشد و از نظر نوع داده در دسته پژوهشهای ترکیبی (کیفی/کمی) قرار میگیرد. در این پژوهش از سه تحلیل همزمانِ فراترکیب و دلفی در بخش کیفی و تحلیل بازنمایی سیستمی براساس تعامل با گروههای کانونی در بخش کمی استفاده شد. نتایج در بخش کیفی،از وجودِ ۱۲ پژوهش تایید شده حکایت دارد که براساس آن دو مقولهی یکپارچگی درون شرکتی و یکپارچگی فراشرکتی براساس ۳ مولفه اصلیِ یکپارچگی رفتاری؛ یکپارچگی ساختاری و یکپارچگی اجتماعی و فرهنگی با ۳۸ مضمون گزارهای شناسایی شد. براساس تحلیل دلفی نیز مشخص شد مجموعا ۱۹ مضمون گزارهای، واردِ فاز تحلیل گروه کانونی براساس بازنمایی سیستمی گردید. براساس نتایج بخش کمی یعنی الگوی بازنمایی سیستمی، مشخص شد، در مقوله ی یکپارچگی درون شرکتی، تقویت استقلال هیئت مدیره براساس تخصصینمودن ترکیب حاکمیت شرکتی، پیامدِی همچون تقویت ساختارهای گزارشگری مالی در انعکاس به موقع اخبار و اطلاعات دارد. در مقوله ی یکپارچگی فراشرکتی، ارتقای ارزشهای رفتارِ شرکتی جهت مسئولیتپذیری اخلاقی در برابر ذینفعان پیامدِی همچون کاهش مولفه فرهنگیِ فاصله/شکاف انتظارات بین ذینفعان با شرکت را به همراه دارد.
Combining social capital with knowledge and human capital is considered as one of the most important strategies of companies in the competitive market, which has consolidated a theory called corporate integrity. The purpose of this research is developing a corporate integrity model to capital market prosperity by An Analysis Based on Panel and Focus Group Evaluation., it is in the category of mix method research (qualitative/quantitative). In this study, three-time analysis and meta-synthesis of qualitative analysis Delphi in representation system based on interaction with focus groups were used in the quantitative section. The results indicate the existence of 12 approved researches, according to which there are two categories of Inside Corporate Integrity and Outside Corporate Integrity based on 3 main components of behavioral integration; Structural integrity and social and cultural integrity were identified with 38 propositional themes., it was determined that a total of 19 propositional themes entered the analysis phase of the focus group based on systemic representation. it was found that in the category of Inside Corporate Integrity, strengthening the independence of the board based on specialization of corporate governance composition has consequences such as strengthening financial reporting structures in timely reflection of news and information. It was also found that in the category of Outside Corporate Integrity, promoting the values of corporate behavior for ethical accountability to stakeholders has consequences such as reducing the cultural component of the distance / gap of expectations between stakeholders and the company.
Machine summary:
روش شناسی این پژوهش براساس ماهیت مفهومی و تحلیلی یادشده ، از نظر نتیجه ، توسعه ای است ، زیرا به دنبال توسعه مدل یکپارچگی شرکتی در سطح بازار سرمایه با هدف پیوند بین معیارهای درونی با معیارهای بیرونی شرکت ها است و از نظر نوع داده در دسته پژوهش های ترکیبی (کیفی/کمی) قرار میگیرد.
چونکه پژوهش همسو با ماده ٤١ دستورالعمل های اجرایی سازمان بورس اوراق بهادار مصوب سال ١٣٨٤ که در سرفصل ششم این دستورالعمل بر پاسخگویی و شفافیت تاکید کرده است و شرکت ها را مکلف به ایجاد یکپارچگی در زمینه های عملکردی همچون زمینه های اقتصادی ، محیطی، مالی و رفتاری کرده است (لاریدشت بیاض و همکاران ، ١٣٩٦)، تلاش دارد تا در گام اول پژوهش ، ابتدا چارچوب هماهنگی از معیارهای مدل یکپارچگی شرکتی ایجاد کند و سپس براساس تحلیل کیفی تعاملی ٣ (I) به عنوان پایۀ تحلیل گروه های کانونی، سطحی از محرکهای یکپارچگی تا پیامدهای آن در سطح بازار رقابتی را مورد بررسی قرار دهد.
Practices of corporate integrity and accountability of non-profit organizations in Malaysia, International Journal of Social Economics, 44(12): 2271-2286.
(2018), Integration of Corporate Social Responsibility (CSR) Management Systems on Economic Performance (Case Study: Maroon Mahshahr Petrochemical), Business Reviews, 17(97), pp.
CSR disclosure and firm performance: The mediating role of corporate reputation and moderating role of CEO integrity, Journal of Business Research, 120(3): 127-136 https://doi.
Does corporate integrity improve the quality of internal control?, China Journal of Accounting Research, 11(3): 407-427.