Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر هیجانهای تحصیلی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان پسر داوطلب کنکور سراسری شهر خرمآباد بود. روش این پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان جامعه آماری تعداد ۴۰ دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب، و در ادامه به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۰ نفر) و کنترل (۲۰ نفر) گمارش شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای هیجانهای تحصیلی و خوشبینی تحصیلی استفاده شد. آموزش مثبتاندیشی به صورت 10 جلسه 75 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مثبتاندیشی سبب بهبودی هیجانهای تحصیلی مثبت، کاهش هیجانهای تحصیلی منفی و افزایش خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان داوطلب کنکور شده است. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت، آموزش مثبتاندیشی رویکردی مفید در جهت افزایش هیجانهای تحصیلی مثبت، کاهش هیجانهای تحصیلی منفی و افزایش خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان داوطلب کنکور است.
This study aimed at studying the effect of collective positive thinking training on the academic emotions and academic optimism of male applicants participating in the university entrance exam in Khorramabad. This study used a pretest-posttest control group design. Random cluster sampling was used and 40 students were selected from the statistical population of the study. The participants were randomly assigned to two groups, namely, the experimental and control groups, with each including twenty students. Academic emotions and academic optimism questionnaires were used to collect data. Positive thinking was taught to the experimental group in 10 sessions, seventy-five minutes each. Multivariate analysis of covariance was performed and the results showed that training positive thinking improved positive academic emotions, reduced negative academic emotions, and enhanced academic optimism in university entrance exam student applicants. Based on the results, it can be stated that training positive thinking is a rewarding method to enhance positive academic emotions, reduce negative academic and promote academic optimism in students taking part in the university entrance exam.
Machine summary:
نتايج تحليل کواريانس چندمتغيري نشان داد که آموزش مثبتانديشي سبب بهبودي هيجانهاي تحصيلي مثبت، کاهش هيجانهاي تحصيلي منفي و افزايش خوشبيني تحصيلي در دانش - آموزان داوطلب کنکور شده است.
با توجه به نتايج اين پژوهش ميتوان گفت، آموزش مثبتانديشي رويکردي مفيد در جهت افزايش هيجانهاي تحصيلي مثبت، کاهش هيجانهاي تحصيلي منفي و افزايش خوشبيني تحصيلي در دانش - آموزان داوطلب کنکور است.
در اين راستا پژوهشهاي متعددي رابطه مثبت و معنيدار خوشبيني تحصيلي را با پيشرفت تحصيلي مورد تاييد قرار دادند ) ,Mitchell &Bevel 2012; Fang, Zhang, Mei, Chai, & Fan, 2018; Kirikkanat & Soyer, 2018; Tetzner & .
Jenaabadi and Salarpoor )٢٠٢١( نيز در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافتند که آموزش مثبتانديشي بر خودپنداره تحصيلي و اضطراب امتحان دانشآموزان موثر است.
Yekanizad, Gol Mohammadnezhad Bahrami, and Soleimannezhad )٢٠١٩( نيز در پژوهشي به اين نتيجه دست يافتند که آموزش مهارتهاي مثبتانديشي رويکردي مفيد و سازنده در جهت تقويت سرمايه روانشناختي و شادزيستي دانشآموزان است.
نتايج تحليل کواريانس تکمتغيري متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجهگيري هدف از اين پژوهش اثربخشي آموزش مثبتانديشي به شيوه گروهي بر هيجانهاي تحصيلي )مثبت و منفي( و خوشبيني تحصيلي دانشآموزان پسر داوطلب کنکور سراسري بود.
نتايج اين پژوهش نشان داد که آموزش مثبتانديشي بر هيجانهاي تحصيلي )مثبت و منفي( دانشآموزان داوطلب کنکور سراسري موثر است.
اين بدان معناست که آموزش مثبتانديشي در افزايش خوشبيني تحصيلي دانشآموزان داوطلب کنکور سراسري موثر بوده است.
نتايج اين پژوهش نشان داد که آموزش مثبتانديشي رويکردي مفيد جهت تقويت هيجانهاي مثبت تحصيلي، کاهش هيجانهاي منفي تحصيلي و افزايش خوشبيني تحصيلي دانشآموزان پسر داوطلب کنکور سراسري بود.