Abstract:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی درگیری تحصیلی بر اساس سرمایههای تحولی و با میانجیگری بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دختر انجام شد. مطالعه حاضر، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 501 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس درگیری تحصیلی، پرسشنامه نیمرخ سرمایههای تحولی و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی بود. تحلیل دادههای پژوهش با روش تحلیل مسیر و با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS-26 و AMOS-24 صورت گرفت. یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوبی با دادهها برخوردار است و نقش واسطهای بهزیستی تحصیلی در رابطه بین سرمایههای تحولی و درگیری تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین بر اساس یافتهها، بین سرمایههای تحولی درونی با درگیری تحصیلی دانشآموزان و بین بهزیستی تحصیلی و درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. بر اساس نتایج بهدستآمده در این مطالعه میتوان گفت که افزایش سرمایههای تحولی و بهبود بهزیستی تحصیلی موجبات افزایش درگیر تحصیلی را فراهم میآورد.
The present study aimed to predict academic engagement through the developmental assets mediated by the academic well-being of female high school students. The statistical population of the present correlational study included all female high school students in Isfahan in the academic year of 2021-2022, of whom 501 were selected by multistage cluster sampling. The data were collected using the school engagement scale, developmental assets questionnaire, and academic well-being questionnaire, and then analyzed by path analysis using SPSS-26 and AMOS-24. The results revealed that the proposed model properly fitted the data, and the mediating role of academic well-being in the relationship between developmental assets and academic engagement was confirmed. Also, there was a positive and significant relationship between internal and external developmental assets and students’ academic engagement. Finally, academic well-being was found to have a positive and significant relationship with academic engagement. Based on the results, it can be concluded that promoting developmental assets and academic well-being, increase female students’ academic engagement.
Machine summary:
يافتهها نشــان دادند که الگوي پيشــنهادي پژوهش از برازش مطلوبي با دادهها برخوردار اسـت و نقش واسـطهاي بهزيسـتي تحصـيلي در رابطه بين سـرمايههاي تحولي و درگيري تحصــيلي مورد تأييد قرار گرفت.
يکي از عوامل کليدي ماثر در موفقيت تحصـيلي دانشآموزان، درگيري تحصـيلي ١ اسـت که بر کيفيت تلشـي اشـاره دارد که دانشآموزان صـرف فعاليت هدفمند آموزشـي ميکنند تا بهصـورت مسـتقيم در دسـتيابي به نتايج مطلوب نقش داشته باشند )٢٠٢١ ,Hughes &Perkmann, Salandra, Tartari, McKelvey, (.
بهعنوان مثال Ghadampour, Khalili Gashnigani, and Mansouri )٢٠١٨( در پژوهش خود نشـان دادند که ميان درگيري تحصـيلي و بهزيسـتي تحصـيلي در دانشآموزان رابطه معنيدار وجود دارد.
بهعنوان مثال Mohanna and Talepasand )٢٠١٦( نقش ميانجي بهزيسـتي تحصـيلي را در رابطة حمايتهاي محيطي و خودآگاهي هيجاني با درگيري تحصـيلي تأييد کردند؛ با اين حال در مورد نقش ميانجي بهزيســتي تحصــيلي در رابطه ميان درگيري تحصــيلي و سرمايههاي تحولي پژوهش همسويي يافت نشد.
در اين راستا، فرضيه پژوهش حاضر عبارت است از: بهزيستي تحصيلي نقش واسطهاي در رابطه بين سرمايههاي تحولي و درگيري تحصيلي دارد.
در پژوهش Zahed, Karimi Yousefi, and MoeiniKia )٢٠١٣( تحليل عاملي تأييدي، مدل ٣ عاملي مقياس اصلي را مورد تأييد قرار داد و پايايي کل مقياس با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ ٠/٧٤، و پايايي ابعاد رفتاري ٠/٨٢، شناختي ٠/٨٢ و هيجاني ٠/٨٦ گزارش شده است.
يافته ديگر اين پژوهش نشـان داد که بين بهزيسـتي تحصـيلي و درگيري تحصـيلي دانشآموزان رابطـه مثبـت و معنيدار وجود دارد.