Abstract:
The global pandemic of COVID-19 has driven us apart, disrupted the continuity of education worldwide, and awakened the need for developing an educational environment based on kindness, compassion, and understanding more than ever before. Also, this crisis has forced the authorities to change the format of education from face-to-face to online delivery mode on very short notice. Due to this rapid transition, lack of appropriate infrastructures, and absence of proper preparation in Iran and most countries around the world, face-to-face education has switched into a kind of low-quality, temporary, and unplanned online practice, which should be referred to as Emergency Remote Teaching (ERT). This study aims to provide a discussion on the practice of this low-quality and temporary online education or ERT in the current situation of Iran and other countries around the globe during the COVID-19 crisis. Moreover, this paper summarizes the literature on the history, definitions, merits, barriers, and effectiveness of online education for students and teachers from different disciplines, especially language education. The present literature review can help students and teachers grasp the current status of this low-quality and unplanned online education or ERT in Iran and other countries worldwide. Furthermore, instructors and authorities can reconsider their online teaching practices, move beyond ERT, and develop a high-quality and well-planned online education for their students based on the information obtained from this literature review and the lessons learned from the pandemic.
همهگیری جهانی ویروس کرونا، روند اموزش را در سراسر جهان، مختل کرده است و روش اموزش را در مدتزمان کوتاهی، از حالت حضوری به حالت برخط تغییر داده است. این تغییر سریع و عدم امادگی مناسب ایران و بیشتر کشورهای جهان در زمینههای مختلف، باعث شده که اموزش حضوری، به نوعی اموزش برخط غیراستاندارد، بیکیفیت، موقت، و برنامهریزی نشده تبدیل شود که باید از ان بهعنوان اموزش از راه دور، در شرایط اضطراری یاد کرد؛ زیرا این اموزش بیکیفیت، با اموزش برخط استاندارد و برنامهریزی شده، بسیار متفاوت است و مشکلات زیادی برای دانشجویان و معلمان در تمام مقاطع تحصیلی ایجاد کرده است. هدف این مطالعه، ارايه گزارش و اطلاعاتی درباره وضعیت کنونی اموزش از راه دور، در شرایط اضطراری ایران و سایر کشورهای جهان، در طول بحران کرونا است؛ درضمن، این مقاله خلاصهای از ادبیات مربوط به تاریخچه، تعاریف، فواید، موانع و اثربخشی اموزش برخط را برای دانشجویان و استادان رشتههای مختلف، بهویژه رشته اموزش زبان ارايه میکند. علاوه بر این، مرور ادبیات حاضر، میتواند به دانشجویان و استادان کمک کند تا درک بهتری از وضعیت فعلی اموزش از راه دور، در شرایط اضطراری در ایران و سایر کشورهای جهان داشته باشند. همچنین، استادان و مسيولین میتوانند با مرور ادبیات حاضر، در اموزش برخط خود تجدید نظر کنند و به سمت اموزشی فراتر از این اموزش برخط موقت، حرکت کنند و اموزش برخط باکیفیت و برنامهریزی شدهای را برای دانشجویان خود فراهم کنند.