Abstract:
چکیده: در دنیای امروز، نیروهای مسلح کشورهای پیشرفته در کنار توجه به قدرت سخت در میدان نبرد بهعنوان یکی از مولفههای رزم، از کاربرد قدرت نرم غافل نشده و با استفاده از یافتهها در زمینه علوم شناختی در جستجوی راهکارهای عملی برای تاثیرگذاری بر افزایش میزان یادگیری و آموزش کارکنان در ارتش هستند. در این پژوهش، در پی یافتن پاسخ برای دو پرسش هستیم؛ اینکه تا چه اندازه میتوانیم علوم اعصاب شناختی را در آموزش و یادگیری در ارتش به کار بریم و رویکرد یاددهی-یادگیری سازگار با مغز چه کاربردی در آموزش و یادگیری دارد؟ بر اساس این پژوهش، علوم اعصاب شناختی که عملکردهای شناختی را با توجه به عملکرد و ساختار مغز مطالعه میکنند، مبنای نظری مناسبی برای آموزش و یادگیری با رویکرد شناختی به شمار میروند و رویکردهای آنها در آموزش و یادگیری بسیار کاربرد خواهد داشت؛ مانند اصول یاددهی-یادگیری سازگار با مغز که دانستن و کاربرد آنها در فرآیند یاددهی و یادگیری زبان کارکنان ارتش بسیار مفید و راهگشا است. این پژوهش به روش توصیفی، ازنظر نوع پژوهش کاربردی و ازنظر رویکرد بهصورت آمیخته تهیه گردیده است. بهمنظور بررسی نقش علوم شناختی در مولفههای آموزش و یادگیری در آجا، جهت گردآوری دادهها از روش میدانی و کتابخانهای استفادهشده است. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامه، مصاحبه صاحبنظران، بررسی و مطالعه اسناد و مدارک و کتب و مقالات سایتهای علمی و دانشگاهی است. واژگان کلیدی: علوم شناختی، یادگیری شناختی، جنگ شناختی و علوم اعصاب
The armed forces in addition to paying attention to hard power in the battlefield as one of the components of combat, have not neglected the use of soft power and by using the findings in the field of cognitive science in search of practical solutions to increase the amount of learning and training the staff are in the army. In this research, we seek to find answers to two questions; to what extent can we use cognitive neuroscience in teaching and learning in the army and what is the use of the brain-compatible teaching-learning approach in teaching and learning? Based on this research, cognitive neurosciences, which study cognitive functions according to the function and structure of the brain, are considered a suitable theoretical basis for teaching and learning with a cognitive approach, and their approaches will be very useful in teaching and learning; Such as the principles of teaching-learning compatible with the brain, knowing and applying them in the process of teaching and learning the language of army personnel is very useful and enlightening. This research has been prepared in a descriptive way, in terms of the type is applied research and in terms of the approach, it is mixed. In order to investigate the role of cognitive science in the components of teaching and learning in Aja, field and library methods have been used to collect data. The tools of data collection are questionnaires, interviews of experts, review and study of documents and books and articles.
Machine summary:
بررسي چگونگي به کارگيري علوم شناختي در يادگيري و فرايند آموزش هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران فرزاد کاظمي * ١ دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٦/٢٣ پذير ش مقاله : ١٤٠١/٠٩/١٣ چکيده در دنياي امروز، نيروهاي مسلح کشورهاي پيشرفته در کنار توجه به قدرت سخت در ميدان نبرد به عنوان يکي از مؤلفه هاي رزم ، از کاربرد قدرت نرم غافل نشــده و با اســتفاده از يافته ها در زمينه علوم شناختي در جستجوي راه کارهاي عملي براي تأثيرگذاري بر افزايش ميزان يادگيري و آموزش کارکنان در ارتش هستند.
اهميت و ضرورت پژوهش حاضر ناشي از آن است که توجه به اين دانش جديد در ارتش هاي کشورهاي توسعه يافته کمتر بوده و از طرفي توجه و به کارگيري آن در فضاي نبردهاي آينده بسيار کارساز و مفيد خواهد بود؛ چراکه پرداختن به حوزه علوم شناختي زمينه مناسب را براي بهبود عملکرد سربازان در عمليات آينده فراهم خواهد نمود.
٣- آنچه در نتايج تحقيق در خصوص آينده بهتر براي ارتش جمهوري اسلامي ايران ، ميتوان موردتوجه قرار داد عبارت اند از اينکه : الف - ارتش تا ميزان ٩٧ درصد بايد توانمندي هاي تحقيقاتي خود را به منظور بهره برداري از پيشرفت هاي فعلي علوم اعصاب در مسير افزايش توان ارزيابي و گسترش رويکردهاي آن به آموزش و يادگيري تنظيم و تهيه نمايد.
پ - ارتش به ميزان خيلي زياد بايد با صنعت داروسازي، مؤسسات بهداشت و آزمايشگاه هاي دانشگاهي ارتباط داشته باشد تا با توسعه تحقيق در حوزه علوم شناختي و عوامل تأثيرگذار بر يادگيري و تهيه داروهاي لازم براي به هوش نگه داشتن کارکنان در شرايط سخت ميدان رزم و در صورت مجروح شدن فراهم نمايد.