Abstract:
امروزه دستیابی به شیوههای نوین در عکاسی، یکی از دغدغههای هنرمندان این عرصه میباشد. شیوه نوین عکاسی فاین آرت را نه میتوان به عنوان یک شاخه عکاسی معرفی کرد و نه یک سبک ابداع شده، بلکه در حقیقت، مصادیقی از نگاه ویژه و ذهنیات عکاس نسبت به موضوعات مختلف است که به شکلی مفهومی به تصویر کشیده شده است. عکاسان حرفهای فاین آرت سوژههایی را برای عکسهای خود انتخاب میکنند تا ایدههای ذهنی و مفاهیم عکس به سرعت قابل درک نباشد. به این ترتیب، بیننده ضمن لذت بردن از زیباییهای بصری، در مورد هدف عکس به تفکر و اندیشه فرو میرود. در این تحقیق، به بررسی نقش تفکر و اندیشه عکاس در عکاسی فاین آرت میپردازم. بدین منظور با نگاهی به نظریه مرگ مولف رولان بارت و نظریه آن که هر مولفی پس از نگارش متن خود میمیرد و آنچه از نوشته او باقی میماند، تفسیر و برداشتی است که خواننده از متن او میکند، به بررسی این موضوع که نظریه مرگ مولف در عکاسی فاین آرت چه جایگاهی دارد، میپردازم. برای مطالعه موردی، آثار لارا زانکول، عکاس لبنانی از این منظر که تا چه حد اندیشههایش در آثارش نزدیک شده است، بررسی میشود. در نهایت، سعی بر آن دارم تا علاوه بر بررسی اندیشه در عکاسی فاین آرت، به آثار لارا زانکول نگاهی با نظریه مرگ مولف داشته باشم.
Today, finding new ways to photograph is one of the concerns of artists in this field. The modern way of fine art photography cannot be introduced as a branch of photography or an invented style, but in fact, it is an example of a special look and mentality of the photographer towards different subjects, which is depicted in a conceptual way. Professional art photographers choose subjects for their photos so that the mental ideas and concepts of the photo aren’t quickly understood. In this way, while appreciating the visual beauty, the viewer can think about the goal of the photograph. In this research, I examine the role of photographic thought in art photography. For this purpose, by looking at Roland Barthes’s theory of the author’s death and his theory that every author dies after writing his text and what remains of his writing is the interpretation and impression that the reader makes of his text, to examine the issue that the author’s death theory in What is the position of fine art photography? For a case study, the work of Lara Zankoul, a Lebanese photographer, is considered in terms of the proximity of her thoughts in her work. Finally, I try to look at Lara Zankoul’s works with the theory of the author’s death, in addition to examining the thought in the art photography.
Machine summary:
بدين منظور با نگاهي به نظريه مرگ مؤلف رولان بارت و نظريه آن که هر مولفي پس از نگارش متن خود مي ميرد و آنچه از نوشته او باقي مي ماند، تفسير و برداشتي است که خواننده از متن او ميکند، به بررسي اين موضوع که نظريه مرگ مولف در عکاسي فاين آرت چه جايگاهي دارد، مي پردازم .
عکاسي مفهومي بررسي خواهد شد تا با نگاهي به محتواي اين عکس ها و نگاه متفاوت فاين آرت بهترين روش ديدن عکس هاي داراي انديشه انتخاب شود.
کيارنگ علايي در کتاب عکس به مثابه هنر معاصر، در مورد عکس هاي محتوايي اين گونه تحليل مي گويد: «هميشه فکر کرده ام گذر از دوران مدرن در عکاسي ، به کنار زدن نقش مولف گونه عکاس انجاميده ، اما گسست کامل از دوراني که عکاسي قاطعانه و مصرانه کوشيد خصوصيات اصلي خودش را برجسته کند و بيش از هميشه شبيه خودش رفتار کند، نه تنها به ميدان دادن به مفاهيم جديدي براي قرار گيري در لباس و قامت عکاسي انجاميد، که نيت مندي عکاس در پرداختن به اين دسته از موضوعات که قبل تر وجاهت لازم را براي عکاسي نداشت ، داراي اهميت فوق العاده اي شد و رابطه ماهوي عکاس با موضوعاتش محلي براي ارجاع به تصوير و بازشناسي نشانه ها و شناخت رمزگاني شد که امروز به تصوير، زندگي جديدي بخشيده اند» (کاتن ،١٣٩٩).