Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه فرآیند و ماهیت هویتیابی شغلی نوجوانان دختر انجام شده است. روش: پژوهش حاضر، از لحاظ هدف،کاربردی است و از نظر طرح پژوهش، کیفی و روش پژوهش داده بنیاد است. شرکتکنندگان پژوهش حاضر شامل نوجوانان دختر مقطع متوسطه مدارس شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1400-1399 بودندکه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات به کمک مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از نوجوانان، جمع آوری شد. میافتهها: از آنالیز دادهها، سه مضمون اصلی: "کشف وجود"، "رشد خویشتن"، "فاکتورهای انتخاب شغل" ، به دست آمد. نتیجهگیری: با بررسی تجربیات و ارزیابی دیدگاههای نوجوانان، آموزش نوجوانان برای دستیابی دقیقتر به اهداف شغلی و تصمیمگیری آگاهانه ضروری به نظر میرسد. درک تجربهها، باورها و نگرشهای نوجوانان، به درک آگاهانه و جامعی از نیازها و خواستههای آنها در زمینه هویت شغلی و خودشناسی و تصمیمگیری شغلی منجر میشود. کمک به خودشناسی و کشف خویشتن در پیدا کردن هویت شغلی و پیشگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی موثر به نظر میآید. از دیدگاههای نوجوانان اینچنین بر میآید تشویق و حمایت و آموزشهای هدفمند خانواده نقش غیر قابلانکاری در ایجاد هویت شغلی نوجوانان دارد که در این زمینه آگاهسازی والدین تاثیر فراوانی در شکلگیری هویت شغلی نوجوانان دارد و از سردرگمی در هویت شغلی پیشگیری میکند. مدرسه و آموزشهای دوره ابتدایی و راهنمایی زمینه را برای کشف و جستجو در باب شناسایی خویشتن و آشناسازی با مشاغل میتواند فراهم کند که مسیر شکوفایی و موفقیت در تصمیم گیری شغلی را برای نوجوان تسریع و هموار میکند.
Background: Forming a job identity is an important task in one's career growth and realization of him/her identity. Having a definite job identity and a clear picture of goals, interests and abilities leads to appropriate job decisions making.Aim: The aim of this study was to study the process and essence of job identification of female adolescents.Method: The present study was Grounded theory study. The participants of the study included high school girls in Khorramabad City in the academic year 2021. they were selected through purposive sampling. Data were collected by semi-structured interviews with 20 adolescents. then, the data were extracted and analyzed by Strauss and Corbin (1994) analysis.Findings: the results were identified in three main categories: self-discovery, self-growth, and job choice factors from the perspective of adolescents. Conclusion: By examining the experiences and evaluating the adolescents' perspectives, it seems necessary to educate the adolescents to achieve more accurate career goals and make informed decisions. Understanding adolescents' experiences, beliefs, and attitudes leads to a conscious and comprehensive understanding of their needs and wants in the field of job identity, self-knowledge, and career decision-making. Helping self-knowledge and self-discovery seems to be effective in finding a job identity and preventing psychological and social harm. School and elementary and middle school education can pave the way for self-discovery and job recognition, which accelerates the path to prosperity and success in career decision-making for adolescents.