Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر توجه پایدار دانشآموزان با اختلال خواندن انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 30 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن که در سال تحصیلی 1399-1400 به مرکز اختلالات یادگیری شهر لارستان مراجعه کرده بودند، به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپسآزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه (2018) بهعنوان پیشآزمون در مورد هر دو گروه به عمل آمد. همچنین برنامه توالی واجی لیندامود به مدت 16 جلسه مداخله فشرده به گروه آزمایش ارائه گردید. بلافاصله پس از اتمام آموزش، مجدد آزمون فوق بهعنوان پسآزمون از هر دو گروه به عمل آمد و یک ماه پس از انجام پسآزمون نیز دورۀ پیگیری برای هر دو گروه اجرا شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یک راهه آمیخته استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در توجه پایدار دیداری و شنیداری بین دو گروه وجود دارد بدینصورت که گروه آزمایش در پسآزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشته است. بهطورکلی نتایج حاکی از آن است که برنامه توالی واجی لیندامود منجر به بهبود توجه پایدار دیداری و شنیداری در دانشآموزان با اختلال خواندن شده است.
The aim of the current research was Evaluation of effectiveness of Lindamood phonological sequence program on sustained attention of students with dyslexia. The method of research was semi experimental. In order to conduct this study, 30 students with dyslexia who referred to the Center for Learning Disabilities in Larestan were selected by convenience sampling method and were randomly divided into experimental and control groups. Then, IVA-2 test (2018) was performed as a pre-test for both groups. Lindamood phonological sequence program was also presented to the experimental group for 16 sessions of intensive intervention. Immediately after the training, the mentioned test was performed as a post-test of both groups and one month after the post-test, a follow-up period was performed for both groups. Data was analyzed by one way analysis of the variance with mixed design. The results showed that there was a significant difference in sustained attention between the two groups, so that the experimental group performed better in post-test and follow-up. Overall, the results indicate that the Lindamood phonological sequence program has improved sustained attention in students with dyslexia.
Machine summary:
بررسی اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر توجه پایدار دانش آموزان با اختلال خواندن دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز، مینا طهمورث شیراز، ایران .
به طورکلی نتایج حاکی از آن است که برنامه توالی واجی لیندامود منجر به بهبود توجه پایدار دیداری و شنیداری در دانش آموزان با اختلال خواندن شده است .
با توجه به اهمیت مشکلات افراد با اختلال خواندن ، درمان های مختلفی برای کاهش این گونه نقص های آن ها وجود دارد که شامل قصه گویی (شهبازی و همکاران ، ٢٠٢٠)، موسیقیدرمانی (دونگ ٢، ٢٠٢٠)، نوروفیدبک و یادگیری چندحسی (ارولو٣، ٢٠٢٠)، آگاهی واج شناختی (مرسنیک و پانکوچار٤، ٢٠٢٠)، برنامه داوسون -گویئر و راهبردهای شناختی (سیاوشی فر و همکاران ، ١٣٩٩)، عصب روان شناختی، حرکات ریتمیک و توانمندسازی شناختی (رهنما و همکاران ، ١٣٩٩) و سایر موارد میباشد.
نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در بهبود توجه پایدار تفاوت معناداری وجود دارد و نمرات گروه آزمایش در دوره های پس آزمون و پیگیری به طور معناداری در دو مؤلفۀ توجه پایدار دیداری و شنیداری با سطح معنادار (٠٠١>P) بالاتر از گروه کنترل بود؛ به این معنا که برنامه توالی واجی لیندامود منجر به بهبود توجه پایدار در دانش آموزان با اختلال خواندن شده است .
بررسی اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر توجه پایدار دانش آموزان با اختلال خواندن ، روان شناسی افراد استثنایی، ١٢(٤٨)، ١٧٣-١٩٨.