Abstract:
گردشگری از طریق تلفن همراه حدود یک دهه است که ظهور پیدا کرده است. امروزه استفاده از تلفن همراه محدود به استفاده از تماس تلفنی یا ارسال پیامک نمیشود. هدف اصلی این پژوهش شناسایی ویژگیهای نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه به عنوان خدمات ارزش افزوده و الویت بندی آنها از دیدگاهگردشگران خارجی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ جمع آوری اطلاعات، توصیقی- پیمایشی است. جامعه آماری، گردشگران ورودی به ایران هستند. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، 384 پرسشنامه درست جمع آوری گردید که با از نرم افزار SPSS و Lisrel مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از بین یازده ویژگی بیان شده برای ایجاد ارزش افزوده از طریق نرم افزارهای کاربردی موبایل تنها سه ویژگی پیگیری مشکلات بعد از سفر، امکان خرید به صورت آنلاین و پر کردن فرم نظر سنجی درباره سفر، خدمات ارزش افزوده محسوب نمیگردند.
It has been nearly a decade that tourism through mobile phones has been emerged. Nowadays the use of mobile phones is not limited to the use of a phone call or texting. The main purpose of this research is to identify the characteristics of mobile applications as value-added services and prioritize them from foreign tourists’ point of view. This study is an empirical research. The statistical population of the survey are the incoming travelers to Iran. 384 questionnaires have been distributed among them and LISREL and SPSS have been used to analyze the results. The findings revealed that among all mentioned characteristics for creating value added services by use of mobile applications, only these three features 1) Prosecuting the occurred problems during their stay at the time they had returned to their own country 2) On-line purchase 3) Filling in feedback form are not considered as value added services.