Abstract:
هدف این تحقیق تعیین رابطه بین بهزیستی روانشناختی و هوش معنوی با کمک طلبی تحصیلی بود. روش اجرای پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان متوسطه شهرستان میانه در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی،250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، هوش معنوی و کمک طلبی تحصیلی استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد بین بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن با کمک طلبی تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین بین هوش معنوی و مولفه های آن با کمک طلبی تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
Machine summary:
براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه بهزيستي روان شناختي ، هوش معنوي و کمک طلبي تحصيلي استفاده شد.
نتايج تجزيه وتحليل داده ها نشان داد بين بهزيستي روان شناختي و مولفه هاي آن با کمک طلبي تحصيلي رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.
بنابراين اين پژوهش به دنبال بررسي رابطه هوش معنوي و بهزيستي روان شناختي با کمک طلبي تحصيلي در دانش آموزان مي باشد که آيا بينهوش معنوي و بهزيستي روان شناختي با کمک طلبي تحصيلي رابطه وجود دارد يا نه ؟ پيشينه تحقيق قنبري طلب و خرهايي (١٣٩٧) در پژوهش خود به رابطه بين هوش و کمـک طلبـي تحصـيلي اشـاره کرده اسـت .
روش پژوهش روش انجام اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي خواهد که در آن رابطه بين متغيرهاي پيش بين (هوش معنوي و بهزيستي روان شناختي) با متغيرهاي ملاک (کمک طلبي تحصيلي) مورد بررسي قرار خواهد گرفت .
يافته هاي تحقيق فرضيه اصلي: بين هوش معنوي و بهزيستي روان شناختي با کمک طلبي تحصيلي رابطه ي معنيداري وجود دارد.
نسبت F برابر با ٩/٢١ نشان داد که مدل معنيدار است و ٢٤ درصد از تغييرات کمک طلبي تحصيلي بر اساس بهزيستي روان شناختي و هوش معنوي قابل پيش بيني است .
نتيجه گيري نتايح تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد که بين هوش معنوي و بهزيستي روان شناختي با کمک طلبي تحصيلي رابطه ي معنيداري وجود دارد.
درواقع ميتوان گفت که بهزيستي روان شناختي ومولفه هاي آن به عنوان متغيرهاي پيش بيني کننده کمک طلبي تحصيلي عمل ميکنند، زيرا اين مولفه ها شامل رشد شخصي، پذيرش خود، ارتباط ، استقلال ، خودآگاهي و تسلط بر محيط هستند که همه از استلزامات اوليه براي درخواست کمک از ديگران است .