Abstract:
در این مقاله ابتدا هوش و معنویت را تعریف میکنم، به اصطلاحات هوش معنوی میپردازم و به نظریههای مختلف صاحب نظران این عرصه توجه میشود و همچنین نقش هوش معنوی را بطور کلی در زندگی فردی و اجتماعی بررسی میکنم. البته به کارگیری اصطلاح هوش معنوی در میان معلمها در آموزش و پرورش و متخصصان موضوعی قدیمی نیست. پژوهشگران و صاحب نظران معتقدند علاوه بر دو هوش IQ و هوش هیجانی EQ، هوش معنوی را که مختص وجود انسان میباشد را عنوان میکنند و گفتهاند که IQ و EQ پاسخگوی همه چیز نیست که با تقویت هوش معنوی میتوان به صفات پسندیده انسانی رسید. در هر صورت سلامت معنوی معلمها و مدیران مدارس نقش بسیار مهمی در ارایه یک برنامه آموزشی مطلوب دارد و برای یک مدیریتی اثر بخش در مدارس لازم است به معنای زندگی و شناخت آن توجه شود که این مهم میسر نیست مگر به واسطه هوش معنوی، که حاصل صبر و شکیبایی و شاکر بودن و توجه به تفاوتها و نگرش سیستمی و همتی عالی توسط مدیران مدارس عملی خواهد بود. در زمان کنونی موضوع هوش با معنویت گره خورده است، و به دلیل اینکه هوش معنوی با کاربرد عینی هوش ترکیب شده است، موضوع را مهم و بسیار چالشی کرده است. علاوه بر این هوش معنوی میتواند باعث شادکامی مدیران مدارس و در نهایت سرایت آن به معلمها و دانش آموزان شود و بطور کلی برای برخورداری از نسلی ارزشمند در میان معلمها و دانش آموزان، متعهد به ارتقای هوش معنوی مدیران مدارس و مراکز آموزشی در سطوح مختلف تحصیلی هستیم که قطعا در گام اول تعهد سازمانی را به دنبال خواهد داشت.
قابل ذکر است نگرش و معنایی که مدیران مدارس برای کار خود در نظر دارند باعث درصد بسیار بالایی از موفقیت و یا شکست برنامههای آموزشی میشود و این موفقیت مهم میسر نیست مگر با ارتقای سطح هوش معنوی در بین مدیران مدارس و مراکز آموزشی و در نهایت تسری آن به کل مدرسین و حتی دانش آموزان
Machine summary:
در هر صورت سلامت معنوي معلم ها و مديران مدارس نقش بسيار مهمي در ارايه يک برنامه آموزشي مطلوب دارد و براي يک مديريتي اثر بخش در مدارس لازم است به معناي زندگي و شناخت آن توجه شود که اين مهم ميسر نيست مگر به واسطه هوش معنوي، که حاصل صبر و شکيبايي و شاکر بودن و توجه به تفاوتها و نگرش سيستمي و همتي عالي توسط مديران مدارس عملي خواهد بود.
قابل ذکر است نگرش و معنايي که مديران مدارس براي کار خود در نظر دارند باعث درصد بسيار بالايي از موفقيت و يا شکست برنامه هاي آموزشي ميشود و اين موفقيت مهم ميسر نيست مگر با ارتقاي سطح هوش معنوي در بين مديران مدارس و مراکز آموزشي و در نهايت تسري آن به کل مدرسين و حتي دانش آموزان واژه هايکليدي: هوش ، هوش معنوي، معنويت ، معلم ، دانش آموز مقدمه : عنوان هوش معنوي يکي از تعاريف جديد، جذاب و بحث بر انگيزي است که مورد اقبال جامعه جهاني قرار گرفته است .
P ٢٠٠٤ Xin &Morkoczy ) و اما اثر بخشي و بهبود عملکرد مديران مدارس ، به سبب ماهيت و اهميت اين مراکز که تعداد زيادي معلم و دانش آموز را حمايت ، پشتيباني و آموزش مي دهند و نقش بسيار اساسي در تربيت نيروهاي انساني آينده دارند از اهميت خاصي برخوردار ميباشد، و به اين موضوع ميپردازد که آيا هوش معنوي با برون داد عملکرد مديران مدارس ارتباط مستقيم دارد؟ و يا چه راهکارهايي براي بالابردن هوش معنوي در بين مديران مدارس وجود دارد؟ و البته روشن است که سازمان هاي آموزشي براي حفظ حيات کار و رسالت واقعي خود نيازمند کارکنان و معلماني با هوش عميق تر و به روز تر هستند، تا به وسيله آن به طور اثر بخش تر به وظايف خود عمل کنند.