Abstract:
هدف: هدف از این مقاله تبیین نقش تربیتی و اثر بخشی طرح یک روز برای فردا (مدام) در شکلگیری و ارتقای شخصیت اجتماعی دانش آموزان پایه ششم با رویکرد مسئولیت پذیری است. با توجه به اهمیت مدرسه به عنوان یک نظام اجتماعی پویا و نقش آن در تربیت همه جانبه و شکلگیری شخصیت اجتماعی دانش آموزان در این پژوهش تلاش شده راهکارهایی برای دستیابی و تحقق این مهم مبتنی بر رویکرد مسئولیت پذیری ارائه شود. روش انجام این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی میباشد. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شده است.
یافتهها: حاکی از این است که طرح مورد بررسی نقش موثر و توسعه بخشی در تکوین، رشد و ارتقای تربیت و شخصیت اجتماعی دانش آموزان و شکلگیری شخصیت آنها دارد. تقویت روحیه مسئولیتپذیری، مشارکت جویی، افزایش سطح علاقمندی به مدرسه، تعامل بیشتر بین دانش آموزان و اولیای مدرسه، افزایش نشاط و خلاقیت، خودباوری و اعتماد به نفس، شناخت و درک جنبهها و ابعاد رسمی و غیررسمی مسئولیت، علاقهمند نمودن دانش آموزان به انتخاب و گزینش شغل معلمی، دانش آموز محوری و مدرسه باوری از مهمترین پیامدهای مثبت و موثر طرح در ارتقای تربیت و شخصیت اجتماعی دانش آموزان پایه ششم است.
نتیجهگیری: بررسی موضوع نشان میدهد که طرح یک روز برای فردا نقش موثر و توسعه بخشی در تکوین، رشد و ارتقای تربیت و شخصیت اجتماعی دانش آموزان پایه ششم دارد و آنان را آماده پذیرش مسئولیت اجتماعی و درک همه جانبه ابعاد مدرسه مینماید.
Machine summary:
کارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه تعليم و تربيت ، دانشگاه شيراز، ايران چکيده هدف : هدف از اين مقاله تبيين نقش تربيتي و اثر بخشي طرح يک روز براي فردا (مدام ) در شکل گيري و ارتقاي شخصيت اجتماعي دانش آموزان پايه ششم با رويکرد مسئوليت پذيري است .
با توجه به اهميت مدرسه به عنوان يک نظام اجتماعي پويا و نقش آن در تربيت همه جانبه و شکل گيري شخصيت اجتماعي دانش آموزان در اين پژوهش تلاش شده راهکارهايي براي دستيابي و تحقق اين مهم مبتني بر رويکرد مسئوليت پذيري ارائه شود.
نتيجه گيري: بررسي موضوع نشان ميدهد که طرح يک روز براي فردا نقش موثر و توسعه بخشي در تکوين ، رشد و ارتقاي تربيت و شخصيت اجتماعي دانش آموزان پايه ششم دارد و آنان را آماده پذيرش مسئوليت اجتماعي و درک همه جانبه ابعاد مدرسه مينمايد.
طرح يک روزبراي فردا اين طرح همه ساله به منظور رشد اجتماعي دانش آموزان ، مشارکت فعال آنان در امور مدارس ، افزايش سطح علاقمندي به محيط مدرسه از طريق مشارکت عملي و تجربي، استفاده بهينه از ظرفيت و توان مندي تشکل هاي دانش آموزي در امور اجتماعي، مسئوليت پذيري و ايفاي نقش در برنامه هاي اجرايي و فرهنگي، افزايش مشارکت دبيران در انجام فعاليت هاي سازمان يافته از طريق برنامه ريزي، هدايت و نظارت بر عملکرد اعضا، افزايش روحيه خود باوري، اعتماد به نفس ، خلاقيت و نشاط بيشتر در دانش آموزان ، فراهم نمودن زمينه ي مشارکت آنان در فعاليت هاي پرورشي، اداري و آموزشي مدرسه اجرا ميگردد و مقدمات لازم جهت ايجاد محيطي مؤثر، کارآمد و پويا را در راستاي اهداف متعالي نظام آموزش و پرورش فراهم مينمايد.