Abstract:
سابقه و هدف: فرزندان ما در دوران تحصیلی خود با مسائل گوناگونی روبرو هستند. برخی از این مسائل میتواند روی شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر تغییر برنامه درسی آنها تاثیر بگذارد. شناخت این مسائل و اقدام در جهت کاهش تاثیرات منفی آنها، میتواند در جهت بالا رفتن شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر تغییر برنامه درسی دانشآموزان تاثیرگذار باشد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانهای است. بدین صورت که از منابع کتابخانهای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموختههای محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش مسائل فرهنگی و اجتماعی، مشکلات معیشتی، ویژگیهای فردی و خانوادگی، عوامل محیطی و همچنین وجود تکنولوژیهای مجازی و مدرن قرن جاری از جمله مواردی هستند که میتوانند بر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر تغییر برنامه درسی دانشآموزان تاثیر مثبت یا منفی بگذارند، اینترنت و فضای مجازی منابع بیپایان دانش و اطلاعات هستند.
نتیجهگیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که در اثر گسترش و به روز شدن فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات در عرصههای مختلف زندگی انسان تغییرات اساسی به وجود آمده است. آموزش و پرورش نیز مستثنی از این تغییرات نمیباشد. ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان گرچه به عنوان یکی از عناصر برنامه درسی مجازی تلقی میشود، لیکن به مانند ایدئولوژی عملیاتی کلیه سایر عناصر برنامه درسی را تحت تاثیر قرار میدهد و از همین رو از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. تصمیمهای مربوط به ارزشیابی در برنامه مجازی از یک سو باید بسترهای لازم برای استفاده از قابلیتهای این محیط یادگیری را فراهم سازد و از سوی دیگر دانش آموزان را از گرایش به تقلب و سرقت ادبی باز دارد.
Machine summary:
برنامه هاي درسي بايد با دقت جرح و تعديل شوند و بايد توجه کرد که مدارس حداقل آنچه را که فارغ التحصيلان براي شروع به کار نياز دارند به کودکان بياموزند دانش آموزان بايد همچنين پايه لازم را براي اينکه بتوانند به يادگيري پس از فارغت از تحصيل ادامه دهند و محتوايي را که بعدا به آنها آموخته ميشود، سريعا بياموزند در مدرسه کسب کرده باشند [٧].
در فيليپين وقتي تعداد کتاب هاي درسي دوره ابتدايي از يک کتاب براي ده دانش آموز به يک کتاب براي دو دانش آموز تغيير يافت درصد قبولي دانش آموزان از ٥٠ به ٧٠ درصد در طي يک سال تحصيلي افزايش پيدا کرد [١٣] فولر٢(١٩٨٦) نشان داد که کمبود کتاب درسي در برخي از موضوعات درسي مسئله اي وخيم تر از بقيه است ولي همواره اين کمبود بر ميزان پيشرفت دانش آموزان تأثير ميگذارد مشکل اصلي اين است که چگونه ميتوان کتاب درسي (يا حتي چند برگ ) به تعداد کافي و به قيمت ارزان تأمين کرد و در عين حال تضمين نمود که مواد آموزشي به دست دانش آموزان خاصه به مدارس مناطق روستايي خواهد رسيد [١٤].
در اين دوره ها لازم است به جنبه هاي عملي بيشتر توجه کنند و بر آموزش از طريق کار بيشتر تأکيد شود [١] مدت زمان تحصيل مدت زماني که به آموزش اختصاص داده ميشود در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نقش زيادي دارد.