Abstract:
ادبیات کودکانه عرصهای برای بازتاب گفتمانها و نگرشهایی است که بنابر ضرورت جهت ارتباط با کودکان و آموزش مفاهیم اخلاقی- تربیتی به وجود آمده است. پذیرش این نوع ادبی در کشورهای مختلف بهویژه کشورهای عربی، شاعران و نویسندگان بسیاری را دعوت به سرودن و نگارش در این زمینه نموده است. بخشی از این نوع ادبیات، شعرسرایی است که مخاطبان آن در سنین حساس هستند و آگاهی خاصی از سوی شاعر در ارتباط با این قشر انتظار میرود تا متناسب با سطح و فهم آنان شعرسرایی نماید. اساساً شعر و ادبیات با توجه به حیطه گسترده و ابعاد گوناگون آن بهعنوان یکی از ابزارهای تربیتی نقش مهمی در تربیت اجتماعی کودک و نوجوان ایفا میکند و ازآنجاییکه ادبیات، با گرایش تعلیمی و آموزشی خود اشباع کننده روح کنجکاو و پرسشگر کودک، در زمینه شناخت و کشف پدیدههای محیط و جامعه است، بهترین روش برای شکل دادن به شخصیت خردسال و آماده کردن او برای بزرگسالی است. ازجمله کشورهای عربی که در زمینه ادبیات کودک خوش درخشیده، قطر است که دراینبین شاعران و نویسندگان گرانقدری در این عرصه تقدیم کرده است. از آن جمله حصه العوضی که با سرودن بیش از ده دیوان شعری و بالغبر بیستوپنج اثر نثری بهعنوان پیشگام شعر و ادب کودک به شمار میآید. نوشتار حاضر با هدف بررسی عناصر بنمایهی آموزههای مهم تربیتی و دینی و اجتماعی در شعر کودک و نوجوان حصه العوضی شاعرهی مشهور قطری، بر اساس روش توصیفی-تحلیلی بوده که شاعر، با استفاده از تکنیک زبانی آسان و روان، مضامین تعلیمی و آموزشی را در سطوح مختلف دینی، اجتماعی، اخلاقی و هویت ملی برای نونهالان و کودکان و نوجوانان قطری تبیین کرده است.
Raising children is an important issue in all the societies. They are actually an important human resource holding the key to the future, therefore, necessary facilities need to be provided. They can use these facilities to provide the needed service for the whole society. This is the way to prosperity and progress in the future.Literature, poem in particular, is the best way to shape their personality and to prepare them for their life. This article seeks to examine the teaching value of such concepts in children literature by hessa alawathi, Qatari poet. This is based on descriptive_ analytical approach in which several collections of his works containing religious, moral, and social concepts are extracted and studied. It was revealed that the poet first enumerates divine features, familiarizes the children with worship and prayers, and teaches them to respect the parents and elders to transfer the above mentioned values.The poet then tries to introduce the children with concepts including loving nature, respecting jobs and law abiding. He elaborates on these issues to help children find a correct and rightful path in life.