Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی آموزش نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی، مسئولیت پذیری و خودکارآمدی دانشجو معلمان سال سوم و چهارم پردیس دخترانه دانشگاه فرهنگیان تهران (پردیس نسیبه) است. روش تحقیق این پژوهش از نوع آزمایشی و طرح آن شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجومعلمان سال سوم و چهارم پردیس دخترانه دانشگاه فرهنگیان تهران (پردیس نسیبه) که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل هستند. از بین دانشجویان، با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس، دانشجو معلمان سال سوم و چهارم رشته های آموزش ابتدایی و مشاوره انتخاب گردید. ابتدا آزمون کیفیت زندگی به منظور سنجش غربالگری روی همه جامعه آماری اجرا شد و سپس بر اثر نتایج حاصله 50 نفری که کمترین نمره را داشتند به صورت تصادفی در دوگروه 25 نفره، گروه کنترل و آزمایش قرارگرفتند. سپس بسته آموزشی مبتنی بر نظریه انتخاب در 8 جلسه 50 دقیقه ای به گروه آزمایشی ارائه شد. آنگاه پس از پایان مداخله آموزشی، پرسشنامه ها برای هر دو گروه ارائه شد. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی – فرم کوتاه (WHOQOL-BREF)، مقیاس مسئولیت پذیری گاف (CPI_RE)، مقیاس خودکارآمدی معلم اسچانن، موران و وولفولک. تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده های آمار استنباطی از آزمون های ناپارامتری من ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد. نتایج نشان می دهد که میانگین تفاوت نمره قبل و بعد از مداخله روی سه متغیر پژوهش (کیفیت زندگی، مسئولیت پذیری و خودکارآمدی) در هر دو گروه، تفاوت معنی دار نشان داده است.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching the theory of choice on quality of life, responsibility and self-efficacy of junior and senior pre-service teachers of girl’s campus of Farhangian University of Tehran (Nasibeh Campus). The research method for this research is experimental with a quasi-experimental design. The statistical population of this study is all junior and senior pre-service teachers of girl’s campus of Farhangian University of Tehran (Nasibeh Campus) who are studying in the academic year of 2020-2021. Statistical samples were selected using random sampling method among the junior and senior students of primary education and counselling majors. First, quality of life test was performed to measure screening on the entire statistical population, and then the the 50 individuals with lowest score were randomly divided into two groups of 25, control and experimental groups. Afterwards, an educational package based on selection theory was presented to the experimental group within 8 sessions of 50 minutes. After the end of the educational intervention, questionnaires were presented for both groups. The questionnaires used in this study are: World Health Organization quality of life questionnaire Short form (WHOQOL-BREF), Gough responsibility inventory (CPI_RE), Tschannen, Moran and Woolflolk Teacher Self-Efficacy Scale.The collected data were analyzed by descriptive and inferential methods. Non-parametric Mann-Whitney and Wilcoxon tests were used to analyze inferential statistical data. Its defaults were performed using Spss software version 23. Results: The results show that the mean difference between the score before and after the intervention on the three research variables (quality of life, responsibility and self-efficacy) in both groups, showed a significant difference. This means that the selection theory training have become effective on pre-service teacher’s all three research variables. Conclusion: Finally, in this study, it was found that teaching the theory of choice is highly effective in increasing the quality of life, responsibility and self-efficacy of pre-service teachers.
Machine summary:
مقايسه سوم بين اختلاف ايجاد شده در قبل و بعد از مداخله در دو گروه مداخله و کنترل به کمک آزمون من ويتني ميباشد که با (٠٠٠١=p) معنيدار شده است نتيجه اين سه آزمون نشان دهنده تاثير مداخله آموزشي در کيفيت زندگي دانشجو معلمان مي باشد.
همچنين با نتايج پژوهش صاحبي و همکاران (١٣٩٤) که در بررسي توصيفي و تحليلي با عنوان نظريه انتخاب : رويکردي درجهت مسئوليت پذيري و تعهد اجتماعي نشان دادند که مي توان ازمولفه هاي محوري در نظريه انتخاب چون نيازهاي رواني و دنياي مطلوب ، اهميت روابط انساني و هويت موفق سخن به ميان آورد که ضمن مسئوليت پذيرکردن افراد در زندگي شخصي و فردي، درجهت ايجاد احساس مسئوليت وتعهد اجتماعي نيز موثر باشند، همسو است و ديگر اينکه با پژوهش موسوي اصل (١٣٨٨) که در پژوهشي به اثر بخشي آموزش واقعيت درماني به شيوه گروهي بر مسئوليت پذيري و عزت نفس دانشجويان 12 دختر مرکز تربيت معلم حضرت فاطمه زهرا (س ) اهواز پرداختند و نتايج حاکي از آن است که واقعيت درماني (مبتني بر نظريه انتخاب ) منجر به افزايش مسئوليت پذيري در اين دانشجويان شد، همخواني دارد.
International Journal of Choice Theory and Reality Therapy • Fall 2010 • Vol. XXX, number ٧٣ ط ٢ Gros, F.
International Journal of Choice Theory and Reality Therapy , Spring 2014 , Vol. XXXIII, number 2 , 78.
International Journal of Choice Theory and Reality Therapy • Fall 2010 • Vol. XXX, number 2 • 45 Parker, D.