Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی غنی سازی روابط زوجین بر طلاق عاطفی در کودک همسران بود. روش پژوهش حاضراز نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود . جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان متاهل دوره اول و دوم متوسطه آموزش و پرورش منطقه رضویه مشهد بودند که بعد از شناسایی این جامعه و اجرای پیش آزمون پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن 30 نفر که دچار طلاق عاطفی بودند به عنوان نمونه در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی 15نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای از طرح آموزش غنی سازی زوجین برخوردار شدند و در انتها هر دو گروه دوباره پس آزمون پرسشنامه طلاق عاطفی را پاسخ دادند ، داده های به دست آمده از طریق تحلیل کواریانس تک متغییره بین گروهی یک راهه انکوا تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد که متغییر وابسته طلاق عاطفی از متغییر مستقل آموزش غنی سازی روابط زوجین تاثیر پذیرفته است.
Machine summary:
جامعه آماري اين پژوهش دانش آموزان متاهل دوره اول و دوم متوسطه آموزش و پرورش منطقه رضويه مشهد بودند که بعد از شناسايي اين جامعه و اجراي پيش آزمون پرسشنامه طلاق عاطفي گاتمن ٣٠ نفر که دچار طلاق عاطفي بودند به عنوان نمونه در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفي ١٥نفر در گروه آزمايش و ١٥ نفر در گروه کنترل قرار گرفتند سپس گروه آزمايش طي ٨ جلسه ٩٠ دقيقه اي از طرح آموزش غني سازي زوجين برخوردار شدند و در انتها هر دو گروه دوباره پس آزمون پرسشنامه طلاق عاطفي را پاسخ دادند ، داده هاي به دست آمده از طريق تحليل کواريانس تک متغييره بين گروهي يک راهه انکوا تجزيه و تحليل شدند و نتايج نشان داد که متغيير وابسته طلاق عاطفي از متغيير مستقل آموزش غني سازي روابط زوجين تاثير پذيرفته است .
(2020 ) Emotional divorce and its relationship with psychological hardiness’international journal of Education and practice ‘8 (1 ) : 72 85 .