Abstract:
تعاملات مادران با پسران نوجوانشان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که یکی از آن ها پرخاشگری مادران است که میزان رابطه و تعاملات با فرزندانشان را کاهش می دهد. هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر پرخاشگری مادران دانش آموزان بود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری صورت گرفت و جامعه آماری آن شامل200 نفر از مادران و 200 نفر از فرزندان نوجوان پسر بود که در دوره اول متوسطه پایه هفتم و هشتم مدارس غیر انتفاعی پسرانه فرید و البرز در سال تحصیلی 1401-1400 واقع در منطقه 2 شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری تعداد 30 نفر از مادران دانش آموزان که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند با گرفتن پیش آزمون، پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ برای مادران که دارای نمره بالاتر از خط برش بودند به روش در دسترس انتخاب شدند. سپس شرکتکنندگان به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه مداخله به مدت ده جلسه آموزش تئوری انتخاب دریافت کردند و در این مدت گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادههای جمعآوریشده در نرمافزار آماری SPSS20 با روش تحلیل واریانس مکرر آنالیز شد. نتایج به دستآمده نشان داد نمرات پرخاشگری در گروه مداخله بعد از مداخله و در مرحله پیگیری با گروه کنترل تفاوت معنادار داشته است. بنابراین آموزش تئوری انتخاب بر پرخاشگری مادران پرخاشگر اثربخش بوده است.
Machine summary:
اثربخشي آموزش تئوري انتخاب بر پرخاشگري مادران دانش آموزان نسترن منتصرالدوله ١، صغري صادقي نژاد٢، فرزانه قربان پور احمدسرگورابي ٣*، زکيه فرجي٤ ١ کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي، گروه روانشناسي، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران ٢ کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي، گروه روانشناسي، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران ٣ دانشجوي دکتري تخصصي روانشناسي ، گروه روانشناسي ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران ، ايران (نويسنده مسئول ) ٤ دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، گروه پزشکي، واحد شيراز، دانشگاه آزاد اسلامي، فارس ، ايران چکيده تعاملات مادران با پسران نوجوانشان تحت تاثير عوامل مختلفي قرار مي گيرد که يکي از آن ها پرخاشگري مادران است که ميزان رابطه و تعاملات با فرزندانشان را کاهش مي دهد.
لذا اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش تئوري انتخاب بر پرخاشگري مادران دانش آموزان انجام گرفت .
بحث و نتيجه گيري بررسي فرضيه پژوهش نشان داد ميانگين نمرات متغير پرخاشگري در گروه مداخله در مقايسه با گروه کنترل بعد از آموزش تئوري انتخاب ميانگين نمرات پرخاشگري مادران به طور معناداري نسبت به پيش آزمون کاهش نشان داده است .
بررسي نمرات در مرحله پيگيري نشان ميدهد که ميزان نمره 84 پرخاشگري مادران پسران نوجوان شرکت کننده در گروه آموزش تئوري انتخاب بعد از يک ماه همچنان کاهش داشته است .
نتايج پژوهش قادريان (١٣٩٩) نشان داده است آموزش تئوري انتخاب باعث کاهش پرخاشگري و مؤلفه هاي آن ميشود.
اثربخشي آموزش گروهي تئوري انتخاب بر کاهش پرخاشگري دانش آموزان دختر بافرهنگ ايراني ، اولين کنفرانس بين المللي فرهنگ ، آسيب شناسي رواني و تربيت ، تهران جافرپور، محمد.