Abstract:
خشونت نوجوانان جز مسائل حاد جامعه ی امروز و یک مسئله ی اجتماعی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در این مقاله به بررسی عوامل اجتماعی که باعث بروز خشونت می گردد پرداخته و همچنین تئوری های روان شناسی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با تهیه ی پرسشنامه روی 380 نفر از دانش آموزان دبیرستان های دخترانه و پسرانه دوره اول و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای اجرا شده است. نتایج نشان داد که عدم دلبستگی به والدین، بدرفتاری والدین، بدرفتاری والدین با فرزندان، داشتن دوستان بزهکار، عدم پایبندی به دستورات اخلاقی، تنبیه در مدرسه، سخت گیری والدین، عدم نظارت والدین با افزایش میزان خشونت رابطه ی مستقیم دارند. آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهای تکامل جامعه است که تعلیم دهنده جامعه برای حرکت به سوی آینده است، اما برخی از مشکلات باعث می شود که آموزش و پرورش نتواند به وظایفش به نحو احسن عمل کند. یکی از این مشکلات، رفتارهای خشونت آمیز بین دانش آموزان است که ریشه ی این رفتار ها، عوامل اجتماعی می باشد.
Machine summary:
خشونت عليه دانش آموزان 1 محسن فضلي روزبهاني دانشجوي دکتري حقوق خصوصي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز مهدي طاهرزاده کارشناسي ارشد روابط بين الملل ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر چکيده خشونت نوجوانان جز مسائل حاد جامعه ي امروز و يک مسئله ي اجتماعي است که تحت تاثير عوامل مختلفي است که در اين مقاله به بررسي عوامل اجتماعي که باعث بروز خشونت مي گردد پرداخته و همچنين تئوري هاي روان شناسي نيز مورد بررسي قرار گرفته است .
ويلسون و هرنشتاين ، محيط خانواده و تجربه هاي نخستين فرد در مدرسه را از جمله مهم ترين علل اجتماعي موثر در رفتارهاي کجروانه يا خشن به حساب مي آورند (سليمي و ديگران ، ١٣٨٦) بنابر اين بر اساس ديدگاه نظريه يادگيري اجتماعي مي توان گفت که خانواده هايي که در آن والدين با هم اختلاف دارند، شيوه هاي ترتيبي و انضباطي خشن و خشک داشته ، با بچه ها بدرفتاري مي کنند فرزندان شان نيز احتمال بيشتري دارد که مرتکب اعمال خشونت آميز شوند، هم چنين داشتن همسالان بزهکار و رابطه با آنها و تنبيه در مدرسه احتمال خشونت آن ها را افزايش مي دهد.
نتايج مقاله حاضر نشان گر وجود رابطه ي معني دار بين نظار والدين بر رفتار فرزندان و خشونت فرزندان مي باشد که اين همبستگي به صورت معکوس مي باشد، يافته اخير بيانگر آن است که اگر نظارت و کنترل کاهش يابد ميزان خشونت در دانش آموزان افزايش خواهد يافت که با نتايج تحقيقات اورت و پريک و مک کورد مطابقت دارد.