Abstract:
رقابت رو به رشدی بین بانکها و فناوری مالی (Fintech) نه تنها در اقتصادهای پیشرفته، بلکه در بازارهای نوظهور هم دیده میشود. با این وجود، این مسله را با این حال تا همان حد باید در داخل کشور مشاهده نمود. این مقاله قصد دارد تا رشد و توسعه ی فناوری مالی را در کشور مورد ارزیابی قرار دهد. این مقاله سرویسها و خدمات مالی را با استفاده از فناوریهای خلاقانهای (مبتکرانهای) مورد شناسایی قرار میدهد که توسط شرکتهای فناوری مالی توصیه و پیشنهاد شدهاند، مزایا و مضرات این سرویسها را در مقایسه با سرویسهایی ارائه شده مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد که توسط شرکتهای قدیمی (سنتی) بخش مالی توصیه و پیشنهاد شدهاند (بانکها، شرکتهای بیمه، موسساتی که در مدیریت سرمایه و سرمایه گذاری درگیر هستند و در آن نقش دارند، و غیره)، و این مسئله را مورد ارزیابی قرار میدهد که مصرف کنندگان چقدر آمادهاند تا از سرویسها و خدمات فناوری مالی استفاده کنند. این تحقیق اسناد و مدارک نتایج تحقیق میدانی و پیمایشیای را ارائه میدهد که قصد دارد که این مسله را روشن سازد که مصرف کنندگان درکشور در مورد (راجع به) سرویسها و خدمات فناوری مالی چقدر مطلع و آگاه هستند و همچنین راجع به راحتی آنها، سرعت و ایمنیشان چقدر آگاه هستند، و همچنین قصد دارد تا رضایت فعلی به مصرف کنندگان (مشتریان) از سرویسها و خدمات بانکی را شفاف و روشن سازد. فرضیه ی این تحقیق آن است که افراد جامعه هنوز بر این باور نیستند تا از سرویسها و خدماتی استفاده کنند که به وسیله ی فناوری مالی فراهم آمده است، بلکه درعوض سرویسها و خدمات بانکی را ترجیح میدهد. نتایج تحقیق میدانی و پیمایشی، شواهد و دلایلی را به نفع این فرضیه فراهم میسازند: آنها نشان میدهند که پاسخ دهندگان به طور کلی در مورد سرویسها و خدمات فناوری مالی در کشور و خلاقیت و نوآوریهای مربوطهشان و محصولات (تولیدات) مالی جدیدشان، ناآگاه و بیاطلاع هستند. این تحقیق چندین توصیه و پیشنهاد را برای مدیران کسب و کارهای فناوری مالی، انجمن (جامعه ی) کسب و کارهای استارت آپها و صندوقهای ریسک پذیر و همچنین موسسات دولتی فراهم میسازد.
Machine summary:
نتايج تحقيق ميداني و پيمايشي، شواهد و دلايلي را به نفع اين فرضيه فراهم ميسازند: آنها نشان ميدهند که پاسخ دهندگان به طور کلي در مورد سرويس ها و خدمات فناوري مالي در کشور و خلاقيت و نوآوريهاي مربوطه شان و محصولات (توليدات ) مالي جديدشان ، ناآگاه و بي اطلاع هستند.
شکل يک - پاسخ دهندگان به تحقيق ميداني و پيمايشي از نظر صنعت - نواحي و بخش هاي کاربرد فناوري خلاقيت و نوآوري در صنعت فناوري مالي، مزايا و مضرات سرويس ها و خدمات مالي در مقايسه با شرکت هاي سنتي در بخش مالي بسياري از مقاله ها (هريسون و همکارانش ، ٢٠١٤) نشان ميدهند که خلاقيت ها و نوآوريها تجاري، رشد و توسعه ي اقتصادي را هم درسطح خرد و هم در سطح کلان تحريک ميکنند و بر ميانگيزانند.
مزايا و مضرات سرويس ها و خدمات مالي در مقايسه با شرکت هاي سنتي بخش مالي: رقابت موفق شرکت هاي فناوري مالي با بانک ها بعد از بحران سال ٢٠٠٨ شروع شد که به علت خودداري بانک ها از پرداخت وام به گروه هاي خاصي از وام گيرندگان ، کسب و کارهاي کوچک به خاطر ريسک بالايشان بود، شرکت هاي فناوري مالي که بر اساس مدل نظير به نظير(PP٢) کار ميکنند، سکويي را براي هماهنگ ساختن وام گيرندگان با وام دهندگان فراهم مي - سازند، رقباي بانکي ممکن است کميسون ها و وام هاي بسيار بالاتري را مطالبه نمايند، حوزه ي کاربرد فناوري جديد: مديريت سرمايه گذاري و سرمايه .
The future of FinTech and banking: Digitally disrupted or reimagined?, Available at: https://www.
com/industries/financial-services/our-insights/counting-the-worlds- unbanked.