Abstract:
زیبایی محیط شهری بهعنوان بستری که هر روزه توسط طیف وسیعی از مردم تجربه میشود؛ جزو نیازهای متعالی انسان بوده است؛ و به مثابه محرکی برای شکوفایی وی عمل میکند. لذا در شکلدهی و طراحی محیط، مقوله هنر و رابطه آن با موضوع زیباییشناسی از اهمیت شایان توجهی برخوردار است و در سطح جامعه به پدیدهای ارزشی و هدفمند نیز بدل میشود. هدف از این تحقیق، بررسی مفهوم نظری ارزشهای بنیادین زیباییشناسی است؛ تا علاوه بر شناسایی و نقش ارزشهای بنیادین زیباییشناسی ایرانی- اسلامی، به تبیین جایگاه کابردی ارزشهای بنیادین زیباییشناسی در خلق معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی بپردازد. این هدف در راستای پاسخگویی به سوالات اصلی است: ارزشهای بنیادین زیباییشناسی در دو دیدگاه جهان غرب و ایرانی- اسلامی از چه جایگاه نظری برخوردار است؟! و کاربرد عملی احصای ارزشهای بنیادین زیباییشناسی در معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی چیست؟! تحقیق حاضر از نوع بنیادی- نظری با رویکرد کیفی است؛ که در آن جمعآوری دادهها و اطلاعات کیفی با استفاده از منابع اسنادی مکتوب علمی و کتابخانهای در حوزههای علوم مرتبط با زیباییشناسی انجام میگیرد و اطلاعات تحلیلی با تعمیم به حوزه معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی با روش استدلال قیاسی به استحصال نظری ارزشهای بنیادین زیباییشناسی و اصول کاربردی خلق معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی میپردازد. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که چهار دسته اصلی ارزشهای بنیادین زیباییشناسی در اسلام، 1. ارزشهای زیباییشناسی معقول، 2. محسوس، 3. معقول مستند بر محسوس، و 4. محسوس مستند بر معقول بودهاست و این ارزشها به ترتیب در ارتباط با زمینههای منطقی، عاطفی و اخلاقی، معنا و رمزپردازی، آرمانها و ایدههای معقول میباشند که در بستر معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی بکار گرفته میشوند.
The beauty of urban environment as a living space experienced by a wide range of people every day, is one of transcendental needs of human and functions as a stimulus for his flourishing. Therefore, in forming and designing the environment, the category of art and its relation to aesthetics is of high significance and becomes a valuable and purposeful phenomenon in the society. Therefore, the current study aims at investigating the theoretical concept of fundamental aesthetics values, to identify the Iranian-Islamic fundamental aesthetics values and explain the functional status of fundamental aesthetic values in creating Islamic-Iranian architecture and urbanism as well. This goal is in order to answer the main questions: What is the theoretical position of the fundamental values of aesthetics in the two perspectives of the Western and Iranian-Islamic worlds ?! And what is the practical application of counting the fundamental values of aesthetics in Iranian-Islamic architecture and urban planning ?!The current study is a basic- theoretical research with a qualitative approach and data collection has been done by utilizing written scientific and library documents related to aesthetics. Analytical information with generalization of the Iranian-Islamic architecture and urbanism, with the method of deductive reasoning, is based on theoretical elucidation of the fundamental values of aesthetics and the applied principles of the creation of Iranian-Islamic architecture and urbanism.
Findings of this study demonstrates that four main groups of fundamental aesthetic value in Islam include reasonable, sensible, reasonable based on sensible, and sensible based on reasonable and these values are in line with logical, emotional and moral contexts, meaning and codification, aspirations and logical ideas respectively, which are utilized in Iranian-Islamic architecture and urbanism.