Abstract:
پژوهش پیشرو، پژوهشی قرآنی است که با بررسی تاثیر اخلاق بر معماری از منظر قرآن کریم، به شناخت معماری غیراخلاقی پرداخته و با هدف تبیین اصول نظری معماری اخلاقمدار، به استقراء، استنتاج و معکوسسازی منطقی مفاهیم استخراجشده بر اساس منطق صوری ارسطویی میپردازد. پرسش این مقاله این است که چگونه میتوان با تکیه بر آموزههای منطق صوری ارسطویی، به تبیین اصول نظری معماری اخلاقمدار از منظر قرآن کریم پرداخت؟ با توجه به اولویت دوری جستن از رذائل اخلاقی بر کسب فضائل اخلاقی در دین مبین اسلام و نیز جایگاه معماری به عنوان عمل اختیاری انسان که موثر از صفات درونی فرد و جامعه پیرامونش میباشد، میتوان رذائل اخلاقی را مهمترین عامل شکلگیری اصولی غیراخلاقی برای معماری در نظر گرفت، و رذیلتهای مذکور در قرآن مجید، این اصول را از منظر کتاب آسمانی مسلمین مشخص مینماید و بستری میشود برای شناخت اصول معماری اخلاقی. این پژوهش در گونه استدلال منطقی و با رویکردی تحلیلی تفسیری به بررسی مستندات و منابع میپردازد و یافتههای پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه سازمانیافته، اعتبارسنجی میشوند. مصاحبهها حاکی از تایید متخصصین در زمینه مفاهیم مطرحشده در اصول و نیز کامل بودن وکافی بودن اصول نظری استخراجشده از فرآیند منطقی پژوهش میباشد. این اصول نظری تایید شده در پژوهش عبارتند از: 1) معماری باید راه ایجاد یاد و ذکر خداوند باشد. 2) معماری باید ابزار تکریم مخاطب و عدم تفاخر بر آنها باشد. 3) معماری باید موجب و سبب ایجاد هدفمندی نسبت به نیازهای دنیوی و اخروی انسان باشد. 4) معماری باید موجب رفع و محو فاصله طبقاتی شده و ابزار ایجاد برابری با دیگر انسانها باشد. 5) معماری باید موجب ایجاد تعادل در لذات و امیال انسان شود. 6) معماری باید بواسطه ساختاری اقتصادمحور و طبیعتگرا موجب اعتدالگرایی در تامین نیازهای انسان شود. 7) معماری باید با توجه و اعتقاد به عدم بقا و جاودانگی دنیوی انسان، قائل به استحکام در ساخت بنا باشد. بنابراین نتیجه این پژوهش نشاندهنده امکان استخراج منطقی اصولی منسجم از قرآن کریم به منظور خلق معماری اخلاقمدار است که میتواند با تکیه بر پایههایی محکم و استدلالپذیر، در عرصه نظر و عمل مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
This research is a Qur'anic review that examines the effects of ethics on architecture from the Holy Qur'an’s point of view with the goal of introducing logical theoretical principals of ethical architecture. In order to reach the research goal, this research conducts the Induction, deduction and reverse extraction of research’s resulted theoretical concepts based on Aristotle's formal logic. The main question of this article is how theoretical principles of ethical architecture can be extracted from the Holy Qur'an on the grounds of Aristotelian logic? Given the priority of avoiding unethical issues over the acquisition of ethical virtues in the religion of Islam and the architectural position as an arbitrary act of human being that influences the inner attributes of the individual and the surrounding society, unethical issues can be considered as the most important factors in the formation of ethical principles for architecture. The unethical issues mentioned in the Holy Quran determine these principles from the point of view of the Muslim scripture and provides backbone of understanding the principles of ethical architecture. This research studies documents and resources based on a logical reasoning and Interpretative analytical approach. Research findings are validated using semi-structured interview techniques and indicate that experts validate the completeness and adequacy of the resulted theoretical principles and the logical process of this research. Research results include seven theoretical principles for ethical architecture; 1) Architecture should be a remembrance of God. 2) Architecture should be a tool of respect for its consumers and lack self- glorification over them. 3) Architecture should be goal-oriented towards the needs of future generation. 4) Architecture should eliminate social gaps and be a symbol of equality and modesty. 5) Architecture should create balance between human needs, pleasures and desires. 6) Architecture should answer human demands on the grounds of an economical and naturalistic approach. 7) Architecture should include structural strength with the acknowledgment of human lifetime limitations. The result of this research presents a coherent logical extraction of ethical architecture from the Holy Quran, which can be considered in the fields of theory and practice by academics and architects.