Abstract:
سلسله مراتب در معماری نمودی از تلاش برای بیان مفهوم گذار و جنبه تدریجی فرایند ادارک است. این اصل به عنوان یکی از اصول بنیادی در هنر سنتی شناخته شده و با سلسله مراتب وجودی که بالاتر از مرتبه مادی مربوط به آن قرار دارد نیز منطبق و هماهنگ است. این اصل در ترتیب رسیدن به یک فضا، الگوی بنیادی اتصال، انتقال و وصول را پیشنهاد می کند که بیان کننده جنبه استدراجی وصول به فضا است. در این ارتباط مسجد از جمله بناهایی است که وجود اصل سلسله مراتب در آن بسیار ضروری است به نحوی که مفهوم سیر از ظاهر به باطن به عنوان مهمترین کارکرد مسجد، به واسطه اصل سلسله مراتب نمود می یابد. با این حال در طول دوره¬های مختلف و با گذشت زمان، نمود این اصل در مساجد ساخته شده در سبک های مختلف معماری ایرانی به صورت های متفاوتی بروز یافته است. در همین ارتباط پژوهش حاضر سعی بر آن دارد که با بررسی سبک های مختلف مساجد در تاریخ معماری ایران، نمود های مختلف این مفهوم را مورد بررسی قرار دهد. بر همین اساس 16 مسجد از چهار سبک شامل سبک های خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی (از هر سبک 4 مسجد) را به عنوان نمونه های موردی انتخاب و با تحلیل ساختار فضایی آنها بر اساس اسناد موجود، سه بعد سلسله مراتب شامل سلسله مراتب شکل، اندازه و مکان را در هر مسجد و در فرای آن در سبک های مذکور، مورد بررسی قرار می دهد. روش پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی مبتنی بر اسناد تاریخی است که از روش های کمی و کیفی شامل استفاده از نرم افزار نحو فضا، استفاده از مقیاس متری جهت استخراج اندازه ها و نیز مصاحبه با خبرگان جهت تحلیل ویژگی های صوری مساجد به منظور تحلیل داده ها استفاده شده است. در نهایت نتایج تحقیق حاکی از آن بود که در سبک خراسانی، هر سه بعد سلسه مراتب در یک سطح ابتدایی در مساجد نمود داشته است؛ در سبک رازی، سلسه مراتب مکان مورد توجه قرار گرفت، اما با گذشت زمان، این بعد در سبک های آذری و اصفهانی رو به تکامل نهاد؛ در سبک آذری، سلسله مراتب اندازه بسیار مورد توجه قرار گرفت و در نهایت در سبک اصفهانی، سلسله مراتب شکل، بیشترین نمود پذیری را در مساجد داشته است.
The hierarchy in architecture is an attempt to express the concept of transition and the gradual aspect of the process of perception. This principle is well-known as one of the fundamental principles in traditional art and is consistent with the hierarchy of being above its material level. This principle proposes, in the order of reaching a space, the fundamental pattern of connection, transfer and acquisition, which expresses the aspect of exploiting the acquisition of space. In this regard, the mosque is one of the buildings in which the existence of the principle of hierarchy is very necessary in such a way that the concept of garment from the appearance to the inner part as the most important function of the mosque, is represented by the principle of hierarchy. However, during different periods and over time, the presentation of this principle has been made in mosques built in different styles of Iranian architecture in different ways. In this regard, the present study tries to examine various styles of mosques in the history of Iranian architecture. Accordingly, 16 mosques of four styles including Khorasani, Razi, Azari and Esfahani styles (each of the 4 mosques) are selected as case examples. By analyzing their spatial structure based on existing documents, three dimensions of the hierarchy include the hierarchy The shape, size, and location of each mosque in the style of these styles are discussed. The research method is descriptive-analytical based on historical documents. Using quantitative and qualitative methods including use of space syntax software, using scale meter to extract dimensions, and interviewing experts to analyze the facial features of the mosques in order to analyze the data. Has been used. Finally, the results of the research indicated that in Khorasani style, all three levels of hierarchy were at an elementary level in the mosques; in the mysterious style, the hierarchy of place was considered, but with time, this dimension in the styles Azeri and Esfahani; in the Azeri style, hierarchy of size was very much considered, and finally, in the Isfahan style, the hierarchy of form had the most visibility in the mosques.