Abstract:
مقدمه: مربیان در اجرای فرآیند یادگیری بازی محور با کودکان نقشهای مختلفی را ایفاء میکنند که آگاهی از تجربیات زیست شده آنها در این نقشها، زمینه را برای فهم عمیقتر انواع نقشهای مربیان در فرآیند بازی کودکان فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر واکاوی تجربیات زیسته مربیان پیشدبستان از نقشهایشان در فرآیند بازی با کودکان بود. روش: روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه بود. جامعه پژوهش مربیان مراکز پیش از دبستان شهر تهران بود که با روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع نظری دادهها 14 مربی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش هفت مرحلهای کلایزی (1987) تجزیهوتحلیل شد.نتایج: نتایج تحلیل دادهها منجر به شناسایی سه نقش اصلی غیر مداخلهای، مدیر و تعاملی مربیان پیش از دبستان در بازی کودکان شد که هر کدام از نقش ها داری زیر مجموعه هایی بودند. بحث و نتیجه گیری: مربیان متناسب با نوع و موقعیت بازی به ایفای نقشهای گوناگون در بازی میپردازند نقشهای مربیان در بازی را می توان در یک فرایند قرارداد که در یک سر آن نقش مربیان با کمترین میزان مداخله و در سر دیگر آن بالاترین میزان مداخله وجود دارد که در آن مربی مدیریت فرایند بازی را بر عهده میگیرند و در میانه این طیف نقش مربیان مشارکتکننده و تعامل با کودکان در بازی است. یافتههای این مطالعه میتواند ادراک روشنی از تجربیات مربیان پیشدبستان از نقشهایشان در فرآیند یادگیری بازی محور ارائه دهد.
Introduction : The educators experience different roles in play procedure. They could have more effective presence in children’s play process by understanding the roles. The aim of current research was identifying the role of preschool educators during play recess.Method:The method was qualitative research with phenomological approach. The research society was the educators of preschool of preschool centers in Tehran city. The method aimed the educators who had requirements of intended samples, and they were interviewed by semi structured interview. By reach to theoretical saturation of data, the number of sample amount14 people. Data were analyzing by Colaizzi (1987) seven steps method. Results: The analyze of data in the role of preschool educators head to identify 3 role including non-interventional role, interactional role, and the manager of play. Discussion and Conclusion : The educators would have different roles considering the type and position of play. The findings of this study could head to a clear perception based on preschool educators experiences of their roles in play based learning process.