Abstract:
سؤال اصلی پژوهش حاضر"دیدگاه دانشجویان و اساتید دروس معارف اسلامی نسبت به وضعیت آموزش عالی در دوران کرونا چگونه میباشد؟" است که در این راستا پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید دروس معارف اسلامی نسبت به وضعیت آموزش عالی در دوران کرونا انجام شده است. پژوهش حاضر با روش پیمایشی مبتنی بر تکنیک توصیفی- تحلیلی انجام شده است. حجم نمونه 354 نفر از اساتید و 384 نفر از دانشجویان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه-گیری تصادفی به عنوان نمونه از جامعه آماری اساتید و دانشجویان دروس معارف اسلامی در دانشگاههای سطح کشوری انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSpss22 صورت گرفته است. یافتههای پژوهش مبتنی بر تحلیل دادهها شامل؛ 1) دیدگاه اساتید و دانشجویان نسبت به روش آموزشی آنلاین مثبت میباشد و برای آموزش در ترمهای آتی نیز آموزش به شکل مجازی را ترجیح میدهند. 2) سخت بودن تعامل بین اساتید و دانشجویان عمده مشکل آموزش مجازی در دوران کرونایی بر اساس دیدگاه اساتید میباشد، همچنین دانشجویان قطعی اینترنت را اصلیترین مشکل خویش در دوران کرونایی میدانند. 3) ارزیابی دانشجویان از دورههای برگزار شده توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مثبت میباشد، البته قابل تأمل است که بر اساس دیدگاه اساتید، دورههای برگزار شده توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مثبت ارزیابی نشده است. 4) بین نوع دانشگاه و روش انتخابی برای تدریس توسط اساتید گروه معارف اسلامی ارتباط وجود دارد. باتوجه به اینکه وارد پیکهای جدید کرونایی با آمار مبتلایان بالایی میشویم، از یافتههای پژوهش می توان در تعیین راهبردهای کاربردی آموزش دروس معارف اسلامی در ترمهای آتی دوران کرونایی و شرایط مشابه دوران کرونایی در آینده استفاده کنیم.
The main question of the present study is, "What is the perspective of students and professors of Islamic education courses regarding the situation of higher education in the Corona period?" The present study was conducted to investigate the views of students and professors of Islamic studies on the situation of higher education during the Corona. The present research method is a descriptive survey. The sample size of 354 professors and 384 students with Cochran's formula and random sampling method was selected from the statistical population of professors and students of Islamic education courses in national universities. Data analysis was performed based on descriptive statistics using SPSS22 software. Research findings include; 1) the attitude of professors and students towards the online teaching method is positive, and they also prefer virtual teaching for teaching in future semesters. 2) The difficulty of interaction between professors and students is the main problem of e-learning in the Corona era based on the views of professors. Also, definite students consider the Internet as their main problem in the Corona era. 3) Students' evaluation of the courses held by the Representation of the Supreme Leader is positive; however, it should be considered that according to the professors, the courses held by the Representation of the Supreme Leader have not been evaluated positively because students cannot participate in the exam. But get a certificate of participation in the test.4) There is a relationship between the type of university and the method chosen for teaching by the Department of Islamic Education professors. Since we are entering new coronary peaks with a high number of patients, the research findings can be used in the policy of teaching Islamic education courses in the coming semesters