Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش آوای سازمانی دیجیتال در توانمندسازی کارکنان با نقش میانجیگری پذیرش سازمانی رسانههای اجتماعی در سازمانهای ورزشی اجرا شده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای همبستگی بوده و جامعه آماری آن را همه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور به تعداد 885 نفر تشکیل دادهاند. در نهایت، تعداد 370 نفر به عنوان نمونه از طریق نرمافزار تعیین حجم نمونه سمپل پاور بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد بوده است. برای تجزیه وتحلیل دادهها نیز از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. تمامی روند تجزیه وتحلیل دادهها در نرمافزارهای اس پی اس اس، پی ال اس انجام گرفته است. آوای سازمانی دیجیتال، تاثیری به میزان0/489 و پذیرش رسانه اجتماعی تاثیری به میزان0/467 بر توانمندسازی دارد؛ آوای سازمانی دیجیتال دارای تاثیری به میزان0/830 بر پذیرش رسانه اجتماعی است. بهاینترتیب، مشخص میشود که پذیرش سازمانی رسانههای اجتماعی در سازمانهای ورزشی نقش میانجیگری را در رابطه بین آوای سازمانی دیجیتال و توانمندسازی کارکنان دارد. بهعبارتی جهت توانمندسازی کارکنان، آوای سازمانی دیجیتال و پذیرش رسانههای اجتماعی است.
The purpose of this research is to examine the role of digital organizational voice in empowering employees by mediating the organizational acceptance of social media in sports organizations. This research is of correlational type, and the statistical population is all employees of sports and youth departments in the west of the country, numbering 885 people from which 370 people were selected through sampling using spss ample power software. The research tool for gathering data was a standard questionnaire. The method of structural equations was used to analyze the data. All the process of data analysis was done by SPSS, PLS software. The findings showed that digital organizational voice had an effect of 0.489 and social media adoption had an effect of 0.467 on empowerment. Digital organizational voice had a 0.830 effect on social media acceptance. Then, it was found that organizational adoption of social media in sports organizations plays a mediating role between digital organizational voice and employee empowerment. In other words, it is for the empowerment of employees, the digital organizational voice and the acceptance of social media.
Machine summary:
بـا آنکـه آواي سـازماني ديجيتـال مي تــواند بسـتري را بـراي توانمندسـازي کارکنـان فراهـم آورد، لازم اسـت متغيرهايي که اين روابـط را تسـهيل مي کننـد، شناسـايي شـوند و در محيط هـاي تخصصـي ازجمله در سـازمان هاي ورزشـي مـورد بررسـي و تأييـد قـرار گيرنـد.
بااين توجـه ، پژوهـش حاضـر سـعي در پاسـخ بـه اين پرسـش دارد کـه آيا پذيـرش سـازماني رسـانه هاي اجتماعي در سـازمان هاي ورزشـي نقـش ميانجي گري را در رابطـه بيـن آواي سـازماني ديجيتـال و توانمندسـازي کارکنـان برعهـده دارد؟ ، پيشينه پژوهش مطالعـات گوناگونـي سـعي در ايجـاد رويه هايـي بـراي توانمندسـازي کارکنـان داشـته اند و متغيرهـاي تأثيرگـذار بـر ايـن موضـوع را مدنظـر قـرار داده انـد.
ويويـروس ٣ و همـکاران (٢٠١٨) نيـز در پژوهشـي کـه بـا هدف صدا به عنـوان يک عمل توانمندسـازي : مورد يـک شـرکت توليـدي اسـتراليايي انجـام گرفت ، پـس از بررسـي هاي خـود پي بردند کـه در مسـير توسـعه توانمندسـازي ، لازم اسـت بـه صـورت جـدي آواي کارکنـان شـنيده شـود و ظرفيت هاي شـبکه هاي اجتماعي و سـازمان هاي اجتماعـي نيز مورد توجـه قـرار گيـرد، مسـئله اي کـه سـبب پذيـرش سـازمان هاي اجتماعـي سـازماني به عنـوان يـک متغيـر مهـم در برخـي پژوهش هـا شـده اسـت .
ليونـگ و همـکاران (٢٠١٥) در پژوهشـي کـه بـا هـدف کارکردهـاي پذيـرش رسـانه هاي اجتماعـي سـازماني انجـام گرفـت ، پس از بررسـي هاي خود پي بردنـد که پذيرش سـازمان هاي اجتماعـي سـازماني به واسـطه افزايـش ظرفيت هـاي افـراد و ارتقـاي دانـش فنـي و علمـي آنـان مي تــواند منجـر بـه توانمندسـازي کارکنـان شـود.