Abstract:
آموزههای فرهنگی دفاع مقدس، مؤلفهی محوری و استمرار بخش انقلاب اسلامی است که باید حفظ و بازتولید شود و به نسلهای بعد انتقال یابد، تا مبنای ارتقاء قدرت ملی، بازدارندگی ملی، پایداری ملی، توسعه بالندگی و از همه مهمتر تجهیز و طی نمودن نقشه راه بلند مدت انقلاب اسلامی باشد. مقاله حاضر، برگرفته از یک پژوهش گسترده با عنوان «طرح راهبردی انتقال آموزههای فرهنگی دفاع مقدس به نسلهایآینده»، از مطالعات گسترده اسنادی و میدانی بهره برده است. در این مقاله، مطلوبیت های راهبردی و نیز اولویتهای اساسی و راهبردی انتقال آموزههای فرهنگی دفاع مقدس شناسایی شده، اهداف و راهبردهای انتقال این آموزهها تعیین و نگاشت نهادی انتقال آنها تدوین، و الزامات تحقق طرح راهبردی آنها مشخص شدهاست. این دستاورد، از راه مطالعه اسناد بالادستی؛ فرامین و تدابیر امامین انقلاب اسلامی؛ سندهای راهبردی ایثار، جهاد و شهادت، مطالعه ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی موجود، مطالعات تطبیقی، انجام مصاحبههای عمیق با 56 نفر از خبرگان (در مرحله اول) و دریافت 40 پرسشنامه از خبرگان برای وزن دهی و سنجش پایای و روایی (در مرحله دوم) حاصل شدهاست. پاسخهای مصاحبه شوندگان و جوابهای پاسخگویان به پرسشنامهها، طی چند مرحله، همراه با برگزاری جلسات «گروه کانونی» متعدد، از سوی تیم داوران خبره، تحلیل مضمون، محوربندی و دسته بندی شد.
The cultural teachings of the Holy Defense are a central component and continuation of the Islamic Revolution that must be preserved and reproduced and passed on to future generations, as the basis for the promotion of national power, national deterrence, national stability, development and all. It is important to equip and carry out the long-term roadmap of the Islamic Revolution. The present article, based on an extensive research entitled "Strategic Plan for Transmitting the Cultural Teachings of Sacred Defense to Future Generations", has benefited from extensive documentary and field studies. In this article, the strategic desirability as well as the basic and strategic priorities for the transfer of cultural teachings of the Holy Defense are identified, the goals and strategies for the transfer of these teachings are determined and the institutional mapping of their transfer is formulated, and the requirements for their strategic plan are specified. Is.This achievement, through the study of upstream documents; Commands and measures of the Imams of the Islamic Revolution; Strategic documents of self-sacrifice, jihad and martyrdom, study of theoretical literature and existing research background, comparative studies, conducting in-depth interviews with 56 experts (in the first stage) and receiving 40 questionnaires from experts to weigh and measure reliability and validity ( In the second stage) is obtained. Respondents 'responses and respondents' responses to the questionnaires were structured, categorized, and categorized in several stages, along with several "focus group" sessions, by a team of expert judges
Machine summary:
در اين خصوص ، سوالي که زمينه طـرح مـييابـد ايـن اسـت کـه : «چگونه ميتوان آموزه هاي فرهنگي دفاع مقدس را به نسل هاي آينده کشـور انتقـال داد؟» پاسـخ بـه اين سوال ميطلبد وضعيت و موقعيت کنوني تجزيه -تحليل شده و نقاط قوت و ضعف ، فرصت هـا و تهديدها شناسايي شود.
از بين تحقيقات کاملا مـرتبط مـي - توان به نمونه هاي زير اشاره کرد: محمـدعزيز احمـدي (١٣٩٩) در پژوهشـي بـا عنـوان "ارائـه الگـوي ارتقـاي پيـام نمايشـگاه دفاع مقدس به منظور ترويج فرهنگ ايثار و مقاومت " ضـمن ارائـه الگـوي ارتقـاي پيـام نمايشـگاه دفاع مقدس شامل ١٠ مؤلفه يا شاخص ، مهمترين قالب و شکل انتقال پيام هـاي مختلـف مربـوط بـه دفاع مقدس را، تئاتر؛ اجراي عمليات مجازي؛ کليپ ؛ نقاشي؛ عکـس ؛ دسـت نوشـته و مـتن ؛ روايـت رزمندگان و هنرمندان ؛ شبيه سازي سنگر و خاکريز همراه با پخش همزمان صداي رزمنـدگان ؛ بنـر و بيلبورد شناسايي کرده است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ١: مدل مفهومي انتقال آموزه هاي فرهنگي دفاع مقدس اين الگوي مفهومي نشان ميدهد که هدف اصلي، انتقـال آموزه هـاي فرهنگـي دفاع مقـدس بـه جامعه و نسل آينده اسـت کـه لازمـه ايـن امـر، ابتـدا شناسـايي و طبقه بنـدي آموزه هـاي فرهنگـي دفاع مقدس به عنوان منبع پيام است .
گردآوري اطلاعات براي تدوين طرح راهبردي انتقال آموزه هاي فرهنگي دفاع مقدس ، بـا بهـره - گيري از مطالعات کتابخانه اي، مطالعات اسنادي و تحقيقات ميداني (مصاحبه عميـق نيمـه سـاخت يافته با سؤالات باز با ٥٦ نفر از خبرگان و سپس تکميل ٤٠ پرسشنامه از خبرگان براي وزن دهـي و سنجش پاياي و روايي (در مرحله دوم ) بوده است .