Abstract:
هدف از اجرای این پژوهش رتبه بندی فرصت ها و تهدیدهای آموزشی ناشی ازآموزش مجازی دوره اول متوسطه از دیدگاه معلمان، دانشآموزان و اولیاء در شهرستان اردل بود. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران – ( 210 نفر)، دانش آموزان دوره متوسطه اول ( 1737 نفر) شهرستان اردل و والدین آنها بودند. با استفاده از جدول مورگان از بین دبیران و دانش آموزان 320 نفر( 35 نفر از دبیران و 285 نفر از دانش آموزان) و اولیاء نیز تعداد 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که پس از تایید روایی پرسشنامه توسط کارشناسان، ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برای دبیران )فرصت ها 0.89 و تهدیدها 0.935 (، برای دانش آموزان)فرصت ها 0.768 و تهدیدها 0.846 ( و برای والدین)فرصت ها 0.778 و تهدیدها 0.763 ( برآورد شد. با توجه به یافته های پژوهش فرصت های آموزش مجازی: از دیدگاه دبیران سهولت دسترسی به منابع آموزشی؛ ارتقاء سطح مهارت دانش آموزان در استفاده از فن آوری اطلاعات، شرکت در مباحث آموزشی در هر زمان و مکان. از دیدگاه دانش آموزان: برقراری ارتباط دو سویه و چند سویه بین دانش آموزان؛ کاهش مسافرات ها و پیشگیری از بروز بسیاری از حوادث و دسترسی به منابع اطلاعاتی) کتابخانه، شیوه های تدریس، مقالات و....(؛ از دیدگاه اولیاء: تقویت حس کنجکاوی در دانش آموزان؛ نبود محدودیت زمانی و مکانی در آموزش و کاهش مسافرات های درونی و پیشگیری از بروز بسیاری از حوادث تهدید های آموزش مجازی از دیدگاه دبیران: بروز آسیب های جسمی متعدد ؛ اتلاف وقت و کاهش سطح تفکر و خلاقیت در دانش آموزان؛ از دیدگاه دانش آموزان: بروز آسیب های روانی شامل افسردگی، اضطراب، اختلال خواب ، اعتیاد مجازی ، خودشیفتگی و.. ؛ افزایش هزینه برای خانواده های کم درآمد) هزینه خرید گوشی، شارژ اینترنت( و اتلاف وقت و از دیدگاه اولیاء: تقبل هزینه های گزاف برای خانواده های کم درآمد؛ نبود حس پیشرفت در بین دانش آموزان و بروز آسیب های جسمی متعدد
Machine summary:
بنابراين فرصت هاي آموزشي ناشي از آموزش مجازي از ديدگاه معلمان به ترتيب عبارتند از(جدول ٣): جدول (٣): شاخص هاي آمار توصيفي آزمون غير پارامتريک فريدمن در رابطه با فرصت هاي آموزش مجازي مولفه هاي فرصت هاي آموزشي ميانگين انحراف ميانگين معيار رتبه دردسترس بودن ، و سهولت دسترسي به منابع آموزشي، کتابخانۀ مجازي ٣,٢ ٠,٨٦٧ ١١,٤ ارتقاء سطح مهارت دانش آموزان در استفاده از فن آوري اطلاعات ٣,١١ ١,٠٥ ١١,٢٩ 1 45 1 - Bhardwaj and Goundar 01 - Moubayed 11 - Etzkorn 2 فصلنامه مطالعات مديريت و حسابداري دوره ٨، شماره ٤، زمستان ١٤٠١، صفحات ٣٨-٥٣ فراگير در هر زماني که برايش مناسب باشد مي تواند به آموزش پرداخته و در مباحث شرکت ٣,٠٥ ٠,٩٣٧ ١٠,٣ کند.
10,18 1,17 2,51 سهولت پرسش از معلم و دريافت پاسخ 10,1 1,38 2,49 فراهم نمودن فرصت برابر آموزشي براي همه دانش آموزان 9,99 1,19 2,43 ايجاد ارتباط صميمانه تري با دبيران و تقويت يادگيري 9,69 1,1 2,36 49 فصلنامه مطالعات مديريت و حسابداري دوره ٨، شماره ٤، زمستان ١٤٠١، صفحات ٣٨-٥٣ جدول (١٢): خلاصه نتايج آزمون غير پارامتريک فريدمن تهديدهاي آموزش مجازي شاخص ها مقدار تعداد 285 319,093 Chi-square درجه آزادي 20 سطح معنا داري 0,000 داده هاي جدول (١٢) نشان ميدهد که خي دو محاسبه شده (٣١٩,٠٩٣= ) با درجه آزادي ٢٠ در سطح (٠٠١>P) معنادار ميباشد.