Abstract:
توسعه فناوری، اطلاعات و ارتباطات میتواند از طریق شناساندن بیشتر و تسهیل دسترسی به جاذبهها و امکانات مقاصد توریستی، صنعت گردشگری را رونق دهد و از آنجا که معمولا شناخت مقاصد گردشگری توام با شناسایی مناطق مجاور همراه است و گردشگران در مسافرت خود تمایل به بازدید از مناطق مجاور را نیز دارند. لذا، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند اثرات سرریز فضایی را نیز به همراه داشته باشد و موجب افزایش گردشگران در مناطق مجاور شود. به این ترتیب در پژوهش حاضر تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در جذب گردشگر در بین استانهای کشور با رویکرد اقتصادسنجی فضایی طی بازه زمانی 1390-1398 مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعداد پزشک متخصص، تعداد مراکز فرهنگی، طول راهها (آزاد راهها و بزرگراهها)، اثرات مثبت و معنیداری بر افزایش تعداد گردشگران مقاصد گردشگری و استانهای مجاور آنها دارد. همچنین نتایج دلالت بر آن داشت که کشش مستقیم و سرریز فناوری اطلاعات و ارتباطات گردشگران ورودی برای استانهای هدف و استانهای مجاور بیش از کشش بقیه عوامل موثر بر گردشگری است که نشان میدهد استانهای مجاور و نزدیک میتوانند با توسعه روابط بینابین و برنامهریزی منطقهای مشخص سهم بسزایی را در رشد و توسعه صنعت گردشگری یکدیگر داشته باشند.
The development of technology, information, and communication can boost the tourism industry by further identifying and facilitating access to the attractions and facilities of tourist destinations, and since the recognition of tourist destinations is usually accompanied by the identification of adjacent regions and the tourists tend to travel visit adjacent regions. Therefore, the development of information and communication technology can also have the effects of spatial overflow and increase the number of tourists in adjacent regions. Thus, in This study, the impact of information and communication technology on tourist attraction among the provinces was investigated with a spatial econometric approach during the period 2011-2019. The results show that ICT development, the number of specialist physicians, the number of cultural centers, length of roads (freeways and highways), have positive and significant effects on destinations and neighboring provinces' tourist attraction also the results indicated that direct and spatial elasticity of information and communication technology of tourists for the target provinces and neighboring provinces is more than the elasticity of other factors affecting tourism, Which shows that neighboring and nearby provinces has significant contribution on each other's tourism industry growth and development of by developing mutual relations and specific regional planning.Key words: tourism, Information and Communications Technology, spillover effects.
Machine summary:
تحلیل فضایی اثرات توسعه فناوری ، اطلاعات و ارتباطات بر جذب گردشگر در استان های ایران سیاوش جانی * وحید نیک پی پسیان ** چکیده توسعه فناوری ، اطلاعات و ارتباطات می تواند از طریق شناساندن بیشتر و تسهیل دسترسـی بـه جاذبه ها و امکانات مقاصد توریستی ، صنعت گردشگری را رونق دهـد و از آنجـا کـه معمـولا شناخت مقاصد گردشگری توام بـا شناسـایی منـاطق مجـاور همـراه اسـت و گردشـگران در مسافرت خود تمایل به بازدید از مناطق مجاور را نیز دارند.
بر اساس نتایج به دست آمده ، شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تعداد پزشک متخصص ، تعداد مراکز فرهنگی ، طول راه هـا (آزاد راه هـا و بـزرگ - راه ها)، اثرات مثبت و معنی داری بر افزایش تعداد گردشگران مقاصد گردشگری و اسـتان هـای مجاور آنها دارد.
همچنین نتایج دلالت بـر آن داشـت کـه کشـش مسـتقیم و سـرریز فنـاوری اطلاعات و ارتباطات گردشگران ورودی برای استان های هدف و استان هـای مجـاور بـیش از کشش بقیه عوامل موثر بر گردشگری است که نشان مـی دهـد اسـتان هـای مجـاور و نزدیـک 1 * دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران (نویسنده مسئول )، s.
بـراین اساس در این تحقیق سعی شده است از مدل داده های تـابلویی پویـای فضـایی بـرای بررسـی اثرات سرریز فضایی تاثیر فناوری ، اطلاعات و ارتباطات بر جذب گردشگر در بین اسـتان هـای کشور استفاده شود.