Abstract:
توجه به محرکهای آموزشی اولین گام در فرایند ادراک و یادگیری است. پژوهشهای متعددی در زمینه سبکهای یادگیری و ترجیحات یادگیری شده است؛ اما پژوهش اندکی در زمینه توجه یادگیرندگان با استفاده از ابزارهای جدید علوم اعصاب شناختی مانند دستگاه ردیابی چشم شده است. هدف پژوهش پژوهش حاضر بررسی تأثیر عناصر دیداری بر توجه دانشجویان با سبک یادگیری دیداری در کلاس-های مجازی با استفاده از دستگاه ردیابی چشم است. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش شبه آزمایشی، تک آزمودنی با طرح A-B-A استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه سبکیادگیری فلدر و سلومون و دستگاه ردیابی چشمی بود. ابتدا مشارکتکننده با سبک دیداری غالب شناسایی شد؛ سپس با رعایت اصول اخلاقی مشارکتکننده در هر مرحله طی 8 جلسه درکلاس مجازی تحت آموزش قرار گرفت و میزان خیرگی مشارکتکننده به نقاط مختلف دیداری و متنی با دستگاه ردیابی چشمی ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل اندازهگیری تکراری و تحلیل نمودار دیداری و نقشه حرارتی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، که با افزوده شدن عناصر دیداری اعم از دوربین مدرس به بخش محتوایی، توجه یادگیرنده به تمام صفحه افزایش می یابد F(2,14)=5.087,p= 0.022. بر اساس یافته پژوهش حاضر ضروری است در تحلیل اصل تصویر از مجموعه اصول یادگیری چندرسانهای به متحرک بودن تصویر مدرس و تفاوتهای فردی یادگیرندگان مانند سبکهای یادگیری آنان توجه شود.
Paying attention to educational stimuli is the first step in the process of perception and learning. Many researches have been done in the field of learning styles and learning preferences, however, little research has been done in the field of learners' attention using new cognitive neuroscience tools such as eye tracking devices. The purpose of this research is to investigate the effect of visual elements on the attention of students with a visual learning style in virtual classes using an eye tracking device. To achieve the goal, the quasi-experimental method, single subject with A-B-A design was used. The data collection tool in this research was Felder and Solomon's learning style questionnaire and eye tracking device. First, the participant with the dominant visual style was identified., then, in accordance with the ethical principles, the participant was trained at each stage during 8 sessions in the virtual classroom, and the level of attention of the participant to different visual and textual points was evaluated with an eye tracking device. To analyze the data, repeated measurement analysis, visual diagram analysis and heatmap analysis were used. The findings of the research showed that with the addition of visual elements such as the instructor's camera to the content , the learner's attention to the entire page increases F(2,14)=5.087,p= 0.022.
Machine summary:
بررسي تأثير عناصر ديداري بر توجه دانشجويان با سبک يادگيري ديداري در کلاس هاي مجازي (يک مطالعه رديابي چشمي) فائزه دليرينيا کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي دانشگاه بيرجند، بيرجند، ايران محمدعلي دانشيار فناوري آموزشي دانشگاه بيرجند، بيرجند، ايران رستمينژاد محمد اکبريبورنگ دانشيار برنامه ريزي درسي دانشگاه بيرجند، بيرجند، ايران طالب زندي استاديار تکنولوژي آموزشي پژوهشکده تحقيق و توسعه علوم انساني ، تهران ، ايران چکيده توجه به محرکهاي آموزشي اولين گام در فرايند ادراک و يادگيري است .
هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير عناصر ديداري بر توجه دانشجويان با سبک يادگيري ديداري در کلاس هاي مجازي با استفاده از دستگاه رديابي چشم است .
بسياري از مؤسسات آموزشي آموزش الکترونيکي را پياده سازي مي کنند و از فناوري ها استفاده مي کنند، تأثير فوق العاده اي را تجربه مي کنند و جايگاهي در اين زمينه ايجاد مي کنند Encarnacion و همکاران (٢٠٢١)؛ اما تحقيقات نشان داده است که يادگيرندگان لزوماً با قرار گرفتن در معرض محيط هاي الکترونيکي بهتر ياد نمي گيرند.
ازآنجاييکه پردازش شناختي اطلاعات ديداري به فرايندي اطلاق مي شود که فراگيران از طريق آن به جست وجو، مکان يابي ، جابجايي و ارجاع اجزاي اطلاعات ديداري مي پردازند (٢٠١٨ ,Liu) و تغيير نگاه به شدت با تغيير توجه مرتبط است (٢٠١٢ ,Kane &McVay ) در اين پژوهش از فناوري رديابي چشمي به منظور به دست آوردن يافته هاي تجربي مبني بر وجود يا عدم وجود تفاوت در ترجيح توجه دانشجويان با سبک يادگيري ديداري در يادگيري الکترونيکي استفاده شده است .