Abstract:
امروزه بسیاری از سیاستگذاران توسعه، از گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه اقتصادی جوامع یاد میکنند. توسعه گردشگری به مثابه نوعی صادرات نامرئی، باعث افزایش درآمدهای مالیاتی، صادرات و رشد اقتصادی کشورها خواهد شد. گردشگری ورزشي يكي از سريعترين بخشهاي توسعه در صنعت گردشگری است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه گردشگری ورزشی با تأکید بر بازاریابی کارآفرینانه در استانهای شمالی ایران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با تأکید بر بازاریابی کارآفرینانه از طریق مصاحبه با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 31 مؤلفه در قالب 7 بعد بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد بعد خلق ارزش در سطح اول و ابعاد (پیشرو بودن، تمرکز بر نوآوری، فرصت محوری، مشتریگرایی، اهرمی کردن منابع) در سطح دوم و بعد مدیریت ریسک در سطح سوم قرار دارند و بعد خلق ارزش در خوشه وابسته، ابعاد (پیشرو بودن، تمرکز بر نوآوری، فرصت محوری، مشتریگرایی، اهرمی کردن منابع) در خوشه پیوندی و بعد مدیریت ریسک در خوشه مستقل قرار گرفتهاند.
m.m.gorzin
p.saeedi
s.m.r.hosseini
z.fallah
abstract
today, many development policy makers refer to tourism as the main pillar of the economic development of societies. the development of tourism as a type of invisible export will increase tax revenues, exports and economic growth of countries. sports tourism is one of the fastest developing sectors in the tourism industry. the purpose of the current research was to provide a model of sports tourism development with an emphasis on entrepreneurial marketing in the northern provinces of iran. the current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation based on the method. in the first step, the factors affecting the development of sports tourism were identified with an emphasis on entrepreneurial marketing through interviews with 11 academic experts. the output of this step was 31 components in 7 dimensions format. then, in the second step, the identified dimensions were leveled with interpretive structural modeling method and clustered with micmac analysis, which was analyzed using excel software. the results showed that the dimension of value creation is at the first level and the dimensions (progressiveness, focus on innovation, opportunity-oriented, customer orientation, leveraging resources) are at the second level, and the dimension of risk management is at the third level, and the dimension of value creation is in the dependent cluster, dimensions ( being a leader, focusing on innovation, opportunity-oriented, customer orientation, leveraging resources) are placed in the connected cluster and risk management dimension in the independent cluster.
Machine summary:
_____________________________________________________ 1 -Heydari 2 -Mort 3 -Keh جدول (١)- تفاوت بازاريابي کارآفرينانه و بازاريابي سنتي بر اساس استراتژي هاي ٤ پي (کريمي و همکاران، ١٣٩٨) بازاريابي کارآفرينانه بازاريابي سنتي استراتژيهاي ٤ پي تأکيد بازاريابي کارآفرينانه بر نوآوري است تأکيد بازاريابي سنتي بر کيفيت است محصول بازاريابي کارآفرينانه بر ارزش ايجاد شده بر مشتري تأکيد دارد و نه بازاريابي سنتي بر قدرت خريد قيمت ، بنابراين با قيمت هاي بالاتر هم مي تواند در بازار حضور داشته مصرف کننده به عنوان يک عامل قيمت باشد تعيين قيمت فکر مي کند بازاريابي سنتي هم چنان بر ابزارهاي بازاريابي کارآفرينانه معمولا بر ابزارهاي جديد مثل اينترنت تأکيد دارد توزيع قديمي تر بازاريابي سنتي بر تبليغات کلاسيک مهم ترين ابزار بازاريابي کارافرينانه ، تبليغات دهان به دهان است ترويج تمرکز دارد ٣-پيشينه پژوهش مطالعات داخلي و خارجي مختلفي در زمينه توسعه گردشگري ورزشي صورت گرفته است که به برخي از مهم ترين آنها اشاره ميگردد.
طراحي الگوي توسعه گردشگري ورزشي با تأکيد بر بازاريابي کارآفرينانه مرحله اول: تشکيل ماتريس خود تعاملي ساختاري در اين مرحله متغيرهاي مساله به صورت زوجي با هم مقايسه ميشوند و با استفاده از نمادهاي V،X ،O ،A روابط بين متغيرها تعيين ميشود.
نتايج گام اول نشان داد ٣١ مؤلفه در قالب ٧ بعد (پيشرو بودن، تمرکز بر نوآوري ، مديريت ريسک ، فرصت محوري ، مشتري گرايي، خلق ارزش، اهرمي کردن منابع ) بر توسعه گردشگري ورزشي با تأکيد بر بازاريابي کارآفرينانه مؤثر هستند که پيشرو بودن با نتايج تحقيقات مرادي دوليسکاني و اتقيا (١٤٠٠)، حسيبي و شجاعي (١٣٩٨)، مهدي اسلام و همکاران (١٣٩٨)، جورج و دنيلا (٢٠١٦) همخواني دارد.