Abstract:
توسعه جنبش دانشجویی بعنوان پیشران فعالیتهای اجتماعی امروزه یکی از دغدغههای مهم نظام جمهوری اسلامی میباشداما افت شاخصهای جنبش دانشجویی ایران درسالهای اخیر بیانگر اهمیت بالای نیاز به تفکر و اقدام در راستای توسعه آن میباشد وبرای دستیابی به مدل نیازبه تحلیل اجتماعی جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی است که چگونگی وچرایی آنرا بیان میدارد. با توجه به ابعاد ذکر شده برای جنبش دانشجویی در ادبیات موجود از عناصر بسیار مهم عوامل سیاسی واقتصادی میباشند که بر جنبش تاثیر میگذارد و نکته مهم مناسبات سیاسی واقتصادی با جنبش میباشد از آنجا که تاکنون به این بعد از تحلیل جنبش دانشجویی توجه نشده است این پژوهش به دنبال یافتن چارچوبی برای تحلیل جنبش دانشجویی در فضای دانشگاهها میباشد. پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نوظهور به تدوین چارچوب توسعه جنبش دانشجویی بر مبنای رابطه سیاست واقتصاد با جنبش میباشد. داده برداری از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با جمعی از دبیران اتحادیهها و تشکلهای دانشجویی و فعالان جنبش دانشجویی از ابتدای انقلاب تاکنون میباشد و طی مصاحبه با ۱۵ نفر اشباع نظری به دست آمده است. چارچوب نهایی پژوهش شامل دو الگوی تشخیص و تعیین افت جنبش دانشجویی و توسعه جنبش دانشجویی میباشد در الگوی تشخیص سه مقوله اصلی علل ضعف جنبش و نشانههای افت شاخص جنبش دانشجویی و عواقب منفی دیده میشود. همچنین در الگوی توسعه جنبش دانشجویی پنج مقوله اصلی شامل ماهیتهای تقویت کننده، پدیدههای محوری، راهبردها و پیامدها وجود دارد.
The development of the student movement as a driver of social activities is one of the important concerns of the Islamic Republic today, but the decline in student movement indicators in Iran indicates the high importance of the need for thinking and action to develop it and the model needs social analysis of the student movement after It is the Islamic Revolution that expresses how and why. According to the dimensions mentioned for the student movement in the existing literature are one of the most important elements of the structures that affect the movement and the important point about the structures is the relationship of governments and intellectuals with the movement. Student movement analysis has not been considered. This study seeks to find a framework for student movement analysis in universities. The research is qualitative and uses the data theory theory method with an emerging approach to formulate a framework for student movement development based on the relationship between governments and Intellectuals are with the movement. Data collection is through semi-structured interviews with a group of secretaries of student unions and organizations and activists of the student movement from the beginning of the revolution until now, and during the interview with 15 people, theoretical saturation was obtained. The final framework of the research includes two models of diagnosis and determination of student movement decline and development of student movement. In the model of diagnosis, there are three main categories of causes of movement weakness and signs of student movement index decline and negative consequences. There are also five main categories in the development pattern of the student movement, including reinforcing natures, pivotal phenomena, strategies, and consequences