Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شیراز در سال تحصیلی 1400-99 بود که از میان آنها 310 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. گردآوری دادهها با استفاده از مقیاس خودکار آمدی شرر و خلاقیت هیجانی آوریل انجام شد. روایی پرسشنامهها توسط اساتید و صاحبنظران مورد تأیید قرارگرفت و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ برای خودکارآمدی 85/0 و خلاقیت هیجانی 82/0 محاسبه گردید. دادههای پژوهش با استفاده نرم افزار spss21 و با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، ماتریس همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش همزمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.نتایج نشان داد که بین ابعاد خلاقیت هیجانی با خودکارآمدی دانشجویان رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج بیانگر این بود که خلاقیت هیجانی و ابعاد آن قادر به پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان می باشند.
The purpose of this study is to investigate the relationship between the dimensions of emotional creativity and self-efficacy of Farhangian University students. The research method was descriptive-correlational. The statistical population included students of Farhangian University of Shiraz in the academic year of 2021-22, from which 310 people were selected using stepwise cluster sampling. Data were collected using the Scherer Self-Efficacy Scale and Emotional Creativity April (1994). The validity of the questionnaire was confirmed and the reliability of the questionnaires was calculated to be 0.85 using Cronbach's alpha for self-efficacy and 0.82 for emotional creativity. Research data were analyzed using SPSS21 software and Pearson correlation coefficient, Pearson correlation matrix and multivariate regression tests simultaneously. The results showed that there is a significant direct relationship between the dimensions of emotional creativity and students' self-efficacy. Emotional creativity and its dimensions are able to predict students' self-efficacy.
Machine summary:
Keyword: Emotional creativity, self-efficacy, student- teachers.
نتايج پژوهش نيک طلب (١٣٩٧) نشان داد که بين خلاقيت هيجاني با خودکارآمدي رابطه مستقيم و معماداري وجود دارد .
بهتر است پاراگراف پاياني مقدمه به اين صورت باشد: با توجه به مطالب ارائه شده هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه ابعاد خلاقيت هيجاني و خودکارآمدي دانشجويان دانشگاه فرهنگيان است مي باشد.
بنابراين فرضيه هاي پژوهش به شرح زير مي باشد: براي رسيدن به اهداف مورد نظر، اين پژوهش به دنبال بررسي فرضيه هاي زير ميباشد: فرضيه اول : بين خلاقيت هيجاني با خودکارآمدي دانشجويان رابطه معني داري وجود دارد.
يافته هاي استنباطي فرضيه اول : بين خلاقيت هيجاني با خودکارآمدي دانشجويان رابطه معني داري وجود دارد.
براي بررسي اين فرضيه از روش آماري ماتريس همبستگي پيرسون استفاده گرديده است جدول شماره ٣: ماتريس همبستگي بين ابعاد خلاقيت هيجاني با خودکارآمدي متغير ١ ٢ ٣ ٤ ٥ ١.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه ي خلاقيت هيجاني با خودکارآمدي دانشجويان دانشگاه فرهنگيان بوده است .
يافته ها نشان داد که بين خلاقيت هيجاني و خودکارآمدي دانشجويان رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد.
اين نتايج با يافته هاي پژوهش سرخوش و رضايي، (١٣٩٨)، کاظمي و شفقي (١٣٩٠)، نيک طلب (١٣٩٧)، پاجارز (٢٠١٦)، عبدالوهابي( ٢٠١٩)، مبني بر رابطه مستقيم خلاقيت با خودکارآمدي همسو ميباشد.
نتايج ديگر يافته ها نشان دادکه بين ابعاد خلاقيت هيجاني با خودکارآمدي دانشجويان رابطه معناداري وجود دارد.
"Relationship between Emotional Intelligence and Self-efficacy in Practica courses among Physical Education Teachers", European Journal of Experimental Biology,.