Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش شادکامی با روش شناختی- رفتاری بر امید به زندگی و انگیزه پیشرفت دانشآموزان دختر دارای نارضایتی تصویر بدنی بود. به همین منظور با روش نمونهگیری خوشهای از میان مدارس دخترانه متوسطه دوره اول شهر اصفهان در سال تحصیلی99-1398، یک مدرسه انتخاب و به تمامی دانشآموزان پایه نهم این مدرسه (n=90) آزمون نارضایتی تصویر بدنی (Littleton, Axsom, & Pury, 2005) داده شد. بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون تصویر بدنی، تعداد 28 نفر از آزمودنیهایی که دارای بیشترین نگرانی تصویر بدنی بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 14 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنیهای هر دو گروه پیشآزمونهای امید به زندگی (Snyder, Harris, & Anderson, 1991) و انگیزه پیشرفت (Hermans, 1970) را تکمیل کردند. دانش آموزان گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری (Fordyce, 1983) دریافت کردند. به آزمودنیهای گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. پس از اجرای آموزشها، آزمودنیهای هر دو گروه مجددا پرسشنامههای امید به زندگی و انگیزه پیشرفت را تکمیل کردند. برای تحلیلها از روش تحلیل آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان دادند که آموزش شادکامی با روش شناختی- رفتاری در بهبود سطح امید به زندگی و انگیزه پیشرفت دانشآموزان دختر دارای نارضایتی تصویر بدنی تاثیر دارد (p<0. 05).
The aim of this study was to analyze the effect of teaching happiness using cognitive-behavioral method on hope for life and achievement motivation of female students dissatisfied with their body image. For this purpose, by sampling clusters from junior high school students of Isfahan in the academic year(2019-2020) one school was selected and all the ninth grade students of this school (n =90) took body image concern questionnaire (Littleton, Axsom, & Pury, 2005). Based on the results, 28 subjects who had the highest body image concern were selected and randomly divided into two groups of 14 subjects, experiments and controls. Examiners of both groups completed hope scale questionnaire (Snyder, Harris, & Anderson, 1991) and achievement motivation questionnaire (Hermans, 1970). Students in the experimental group attended 10 90-minute cognitive-behavioral happiness training (Fordayce, 1983). The subjects in the control group were not given any training. After conducting the trainings, the subjects of both groups completed the hope scale and the achievement motivation questionnaires again. For analysis, the statistical analysis method of covariance was used.The results showed that teaching happiness using cognitive-behavioral method has an effect on improving the level of hope for life and achievement motivation of female students with body image dissatisfaction (p <0.05).
Machine summary:
نتایج نشان دادند که آموزش شادکامی با روش شناختی- رفتاری در بهبود سطح امید به زندگی و انگیزه پیشرفت دانشآموزان دختر دارای نارضایتی تصویر بدنی تاثیر دارد (p واژگان کلیدی: شادکامی، امید به زندگی، انگیزه پیشرفت، تصویر بدنی، دانشآموزان دختر The Effect of Teaching Happiness Using Cognitive-Behavioral Method on Hope for Life and Achievement Motivation among Female Ninth Grade Students with Body Image Dissatisfaction in Isfahan Shiva Akhtarian M.
A Department of Psychology, Payame Noor University, Isfahan, Iran Masood Salimi Ph. d Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Isfahan, Iran Maryam Shahandeh Ph. d Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran Abstarct The aim of this study was to analyze the effect of teaching happiness using cognitive-behavioral method on hope for life and achievement motivation of female students dissatisfied with their body image.
پژوهشها نشان داده است که ارتباط قوی بین نارضایتی از تصویر بدن و پیامدهای ناگوار سلامت روان شامل کاهش رضایت از زندگی ، پریشانی روانشناختی (Bailey & Ricciardelli, 2010)، سلامت روانی پایین (Smolak, 2004)، کیفیت زندگی پایین و اضطراب (Cash & Fleming, 2002) ، عزت نفس پایین و افسردگی وجود دارد (Gannon, DeHeer, & Morana, 2009).
عابدی و هروت (Abedi & Hervat, 2011)، قضاوی، مردانی و پهلوانزاده (Ghazavi, Mardany, & Pahlavanzadeh, 2017)، رییسی (Raeese, 2019)، تئودور و براکن (Theodore & Bracken, 2020)، سلانو، بیل، فریدمن و مسترومورو (Celano, Beale, Freedman, & Mastromauro, 2020) طی پژوهشهای خود نشان دادند که افزایش شادکامی منجر به تاثیر مثبت بر سلامت روان افراد میگردد.