Abstract:
در مطالعات فیلم سالهای اخیر، ارتباط میان سینما و کلانشهر مدرن مورد توجه نظریهپردازان قرار گرفته است. در این رویکرد، همچنین بر شباهتهای میان تجربه نظارهگری سینمایی و تجربه شهری تاکید میشود. غالبا از برلین دوره وایمار به مثابه یکی از درخشان ترین تبلورهای مدرنیته شهری یاد میشود. در این دوره، در سینمای آلمان ژانر جدیدی به نام «فیلم شهری» ظهور پیدا میکند. یکی از زیرشاخههای فیلم شهری، ژانر «فیلم خیابانی» بود که از آن با اصطلاح «ملودرام شهری» وایمار نیز یاد میشود. در آثار این ژانر، غالبا سکون، آرامش، و امنیت خانه در تضاد با حرکت، آشوب و هذیان شهر قرار می-گیرد. از فیلم خیابان (1923) ساخته کارل گرونه، غالبا به عنوان الگوی تمام عیار ژانر فیلم خیابانی وایمار یاد میشود. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته است، در ابتدا میکوشد به تبیین مشخصههای کلانشهر برلین مدرن به مثابه بستر پیدایش ژانر فیلم خیابانی بپردازد. سپس با تمرکز بر فیلم خیابان، نحوه بازنمود تجربه حضور شخصیت اصلی فیلم در میان فضاهای شهر مدرن به مثابه یک پرسهزن، و نظارهگری وی به منظرهای شهری مورد مطالعه قرار میگیرد. این پژوهش که از مشخصه میان رشتهای برخوردار است و در تقاطع مطالعات سینمایی و مطالعات شهری قرار میگیرد، این نکته را آشکار میسازد که الگوهای به نمایش در آمده در فیلم از تجربه پرسهزنی مرد در میان فضاهای شهری و نظارهگری پراکندهاندیش وی به مناظر و جذابیتهای شهر مدرن با الگوهای نظارهگری سینمایی قابل تطبیق است.
In the film studies of recent years, the relationship between cinema and the modern metropolis has been the focus of theorists. In this approach, cinema is considered as a medium emerging from the shocks and stimuli of the modern city, and the similarities between the experience of watching a movie and the urban experience are also emphasized. Weimar period Berlin is often mentioned as one of the most brilliant crystallizations of urban modernity. During this period, a new genre named "Urban Film" emerged in German cinema, and the city of Berlin was the scene of many of these works. One of the sub-branches of urban film was the "street film" genre, which is also referred to as "urban melodrama" in Weimar. In the works of this genre, the stillness, peace, and security of the home are often contrasted with the movement, chaos, and delirium of the city. The movie "The Street" (1923) by Karl Grune is often referred to as the perfect model of the Weimar street movie genre. The film follows the pattern of melodrama, and is about crossing the moral boundaries of the house and the consequences of this transgression. This research, which has an interdisciplinary characteristic and is placed at the intersection of cinema studies and urban studies, reveals the point that the patterns shown in the film are from the experience of a man wandering among spaces. Urbanism and scattered thinking about the sights and attractions of the modern city can be matched with the patterns of watching movies.