Abstract:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر آموزش مجازی بر قضاوت اخلاقی دانش آموزان در دوران همه گیری بیماری کرونا بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و به لحاظ روش گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول و دوم بود که از این میان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه آموزش مجازی وطن پرست و همکاران (1395)، و پرسشنامه قضاوت اخلاقی سسینها و وارما (1998)، بود. روایی ابزار از طریق روایی ظاهری و محتوا مورد تحلیل قرار گرفت و تایید شد. همچنین، برای سنجش پایایی ابزار، از آلفای کرونباخ استفاده شد که بالاتر از 0.7 گزارش شد ه نشان از پایا بودن ابزار داشت. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مجازی بر قضاوت اخلاقی دانش آموزان در دوران همه گیری بیماری کرونا تاثیر معناداری دارد.
The aim of this study was to investigate the effect of virtual education on students' moral judgment during the coronary heart disease epidemic. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection method. The statistical population of the study included first and second year high school students, of which the sample size was considered using Morgan table and simple random sampling method. Data collection tools in this study were two questionnaires of virtual education of patriots and colleagues (2016), and the questionnaire of moral judgment of Sesinaha and Varma (1998). The validity of the instrument was analyzed and confirmed through apparent validity and content. Also, Cronbach's alpha was used to measure the reliability of the instrument, which was higher than 0.7 reported to indicate the reliability of the instrument. Data analysis was performed based on structural equation modeling. The results showed that virtual education has a significant effect on students' moral judgment during coronary heart disease.
Machine summary:
ابزار گردآوري داده ها در اين پژوهش دو پرسشنامه آموزش مجازي وطن پرست و همکاران (١٣٩٥)، و پرسشنامه قضاوت اخلاقي سسينها و وارما (١٩٩٨)، بود.
نتايج پژوهش نشان داد که آموزش مجازي بر قضاوت اخلاقي دانش آموزان در دوران همه گيري بيماري کرونا تاثير معناداري دارد.
واژه هاي کليدي: آموزش مجازي ، قضاوت اخلاقي ، دانش آموزان متوسطه ، همه گيري بيماري کرونا ١* دانشجوي دکتري تخصصي فلسفه تعليم و تربيت ،دانشکده علوم تربيتي،دانشگاه آزاد اسلامي،واحد ساري،مازندران ،ايران (saber.
در حال حاضــر آموزش مجازي مي تواند تاثير فراواني بر افزايش کيفيت فرايند ياددهي -يادگيري داشـته باشـد؛ به همين منظور در پژوهش حاضـر به اين موضـوع پرداخته شـده و تاثير ان را بر قضـاوت اخلاقي دانشن اموزان مورد بررسي قرار داده است .
همانگونه که در اين مدل مشخص ميباشد، به دنبال بررسي فرضيه هاي زيرميباشيم : فرضيه اول (H١): آموزش مجازي بر تصميم گيري اخلاقي دانش آموزان در دوران همه گيري بيماري کرونا تاثير دارد.
فرضيه دوم (H٢): آموزش مجازي بر کار اخلاقي دانش آموزان در دوران همه گيري بيماري کرونا تاثير دارد.
جدول ١) اطلاعات پرسشنامه و محاسبه روايي و پايايي ابزار (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1 Synha & Warna 2 Faced Validity 3 Content Validity 4 Composite Reliability (CR) 10 (به تصویر صفحه مراجعه شود) يافته هاي تحقيق در اين مرحله روابط علي بين آموزش مجازي و قضاوت اخلاقي در قالب بخش ساختاري سنجيده شده است .
نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد 12 که آموزش مجازي بر قضاوت اخلاقي دانش آموزان تاثير مثبت و معناداري دارد.