Abstract:
مقدمه : امروزه حدود ٢٠ شرکت خصوصی و دولتی در صنعت بیمه ایران فعالیت می کنند که گسترش روزافزون نمایندگی های آنان و افزایش شدت رقابت ، ضرورت توجه به اصول بازاریابی را برای ان ها دوچندان ساخته است . اکثر کتب و مقالاتی که در حوزه بازاریابی بیمه به رشته تحریر درآمده است دارای رویکردی جزءنگرانه بوده اند؛ بدین معنا که صرفا تکنیک های بازاریابی بیمه را به فروشندگان و کارشناسان شبکه فروش آموزش داده اند .اما امروزه نیاز به رویکردی از بالا به پائین و کل نگرانه نسبت به مدیریت بازاریابی در شرکت های بیمه احساس می شود.
هدف تحقیق : شناسایی و اولویت بندی راهکارهای ارتقای مولفه های بازاریابی بیمه در ایران .
سوال تحقیق : راهکارهای ارتقای مولفه های بازاریابی بیمه در ایران کدام اند؟
روش تحقیق : در این پژوهش از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده است .
یافته ها: اطلاع رسانی، ارتباط فعال با مشتری و خدمت رسانی مطلوب به عنوان سه اصل مهم در بازاریابی عملیات بیمه به شمار می روند.
نتایج : راهکارهای ارتقای مولفه های بازاریابی پنج عنصر قیمت گذاری شرکت های بیمه ، درک شرایط اقتصادی، کاهش هزینه ، افزایش درآمد، بازاریابی اینترنتی را در بر می گیرد.
Machine summary:
از يک طرف رقبا براي جذب مشتري از هيچ کوششي چشم پوشي نمي کنند و از طرفي ديگر تغيير شرايط بازار و قوانين حاکم بر آن مانند تغييرات تکنولوژي و قوانين و مقررات مي تواند موفقيت مؤسسات را در يک بازار تحت تأثير قرار دهند (روستا و همکاران ، ١٣٨٣) شناخت ابعاد مختلف مديريت بازاريابي در صنايعي که شدت رقابت در آنها زياد بوده و مشتريان داراي نيازها و خواسته هاي متفاوت و متنوع هستند اهميت بسيار زيادي دارد (ونگ و اليس ، ٢٠٠٧)؛ زيرا در صنايع رقابتي به واسطه افزايش تعداد رقبا که حجم فروش کاهش مي يابد و تفاوت هاي تکنولوژيک ميان نام هاي تجاري به تدريج از بين مي رود، شرکت ها يا بايد به دنبال بخش هاي بازار جديد باشند يا از طريق کاهش قيمت محصولات خود، ارائه خدمات بهتر يا ارائه منافع ناملموسي که رقباي ديگر قادر به ارائه آنها نيستند، سهم بازار رقبا را از آن خود کنند (واکر و همکاران ، ١٣٨٣) يکي از صنايع رقابتي در ايران ، صنعت بيمه است که به عنوان کاهش دهنده ريسک و عدم اطمينان محيطي در حوزه هاي اموال ، اشخاص و بازرگاني کاربرد دارد.
شرکتهاي بيمه اگر بخش کوچکي از هزينه سنگين تبليغات خود را خرج يادگيري بازاريابي و سپس آموزش آن به نمايندگان فروش نمايند و همزمان ابزارهاي لازم را نيز در اختيار آنها قرار دهند نتايجي به مراتب بهتر خواهند گرفت ( ١٩٩٣ Kim & Brown) يکي از علل کم بودن ضريب نفوذ بيمه (به ويژه در رشته هاي غير اجباري) نبود برنامه هاي صحيح بازاريابي است .