Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر عملکرد سازمانی با اثر میانجی شادی در کار معلمان تربیت بدنی است. ماهیت این تحقیق کاربردی و روش تحقیق پیمایشی- تحلیلی میباشد. جامعه آماری تحقیق نیز شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان مازندران به تعداد 1593 بوده که براساس جدول مورگان 364 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. تحلیل آماری دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار 23 SPSSو Amos انجام شد. نتایج نشان داد که سکوت سازمانی بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی اثر منفی و معناداری دارد. سکوت سازمانی و شادی در کار معلمان تربیت بدنی اثر منفی و معناداری نشان داد. شادی در کار، بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی اثر مثبت و معناداری دارد. در مسیر ارتباط سکوت سازمانی و عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی، عامل شادی در کار میتواند به عنوان میانجی موثر بوده و موجب بهبود عملکرد سازمانی شود.
The purpose of the present study is to review the impact of organizational silence on organizational performance with the intervention effect of physical education teachers' happiness at work. The nature of research is practical and its method is analytical survey. The research population consists of all 1593 physical education teachers in Mazandaran, among whom 364 teachers were randomly chosen according to the Morgan table. For data collection, a questionnaire was used and the statistical analysis of data was conducted using confirmatory factor analysis (CFA), SPSS23 and Amos. The results showed that organizational silence has a significantly negative effect on the organizational performance of physical education teachers. Moreover, happiness at work has a significantly positive effect on the organizational performance of physical education teachers. In the correlation between organizational silence and organizational performance, happiness at work can be an effective intervention and improve organizational performance.
Machine summary:
بنـابراين بـا توجـه بـه نقـش و اهميـت منــابع انسـاني در ســازمان هاي امـروزي ، از يک ســو و اهميـت جايگـاه معلمــان ورزش در تربيـت و آمــوزش نسل آينده ، از سوي ديگـر و نيـز کمبـود تحقيقـات در ايـن زمينـه ، محقـق بـر آن اسـت کـه بـه بررسـي نقـش سـکوت سازماني و شادي در کار بـر عملکـرد سـازماني معلمـان تربيـت بـدني بپـردازد.
نهايتـا شـادي در کـار، نقـش ميـانجي را بـراي رابطـه بـين تـأثير سـکوت سـازماني بـر عملکـرد سـازماني معلمـان تربيت بـدني دارد (٠/٠٠٥= Sig)؛ بـدين معنـا کـه بـا کـاهش سـکوت سـازماني، شـادي در کـار افـزايش مـي - يابد و اين افزايش به نوبه خود باعث افزايش عملکرد شغلي معلمان تربيت بدني ميشود.
بزرگ نيــا حســيني و عنــايتي (١٣٩٣) و مهيمنــي و همکــاران (١٣٩٢) اظهار داشتند که بين سـکوت سـازماني و عملکـرد کارکنـان رابطـه اي منفـي وجـود دارد، بـه ايـن معنـي کـه بـا افـزايش سکوت ، عملکرد کارکنان کـاهش مـي يابـد و بـرعکس .
درويشي و کلاته سيفري (١٣٩٦) بيـان داشـتند کـه نشـاط بـه صـورت مسـتقيم بـر بهـره وري نيـروي انسـاني کــه يکــي از مؤلفــه هــاي عملکــرد ســازماني اســت ، اثرگــذار بــوده و ايــن اثرگــذاري، در مؤلفــه هــايي همچــون مثبت انديشي و علاقه به کار بيشـتر نمايـان اسـت و بـه مـديران توصـيه مـيکننـد بـراي ايجـاد نشـاط سـازماني مناسـب در ســازمان خــود، تــلاش کننــد تــا علاوه بــر ايجــاد رضــايت شــغلي در کارکنــان ، ســبب افــزايش و بهبــود بهــره وري کارکنان و سازمان شـوند.