Abstract:
در این پژوهش با روش تحلیلی -کاربردی، کوشش شده است بر مبنای رویکرد نشانه-معناشناسی گفتمانی مکتب پاریس، جایگاه ماهیتی سوژه در 41 قصه از مجموعه قصههای ایرانی سیدابوالقاسم انجوی شیرازی در ارتباط با مولفههای معنایی گوناگون در روایت مورد تحلیل قرار گیرد تا روشن شود که سوژه در روایت این قصهها چه تعریفی دارد و نیز روشن شود که سوژه به عنوان مولفهای ماهیت بخش به دیگر مولفههای معنایی در قصهها خود دارای چه ماهیتی است. با توجه به این مطالب در پژوهش این فرضیه مطرح است که سوژه در این قصهها از دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی، میتواند تعریفی متفاوت با شخصیت داشته باشد که مولفههایی چون کمبود، کنش و تحول معنایی این تفاوت را رقم میزند. از سوی دیگر همان گونه که سوژه با حضور خود به روایت و مولفههای معنایی در آن موجودیت و ماهیت میبخشد خود نیز در جریان این ماهیت بخشی در ارتباطی متقابل با دیگر مولفههای معنایی در روایت در عین یگانگی نمودی (یکی بودن) ماهیتهای چندگانهای را به دست میآورد. یافتههای این پژوهش بیان میکند که در 41 قصه بررسی شده در این مقاله در مجموع 171 شخصیت وجود دارد که بین آنها 121 شخصیت به سبب داشتن فرایندی کنشی برای تحول معنایی و برطرف کردن کمبود، دارای ویژگیهای سوژه از دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی هستند که این سوژهها در مجموع میتوانند 15 گونه ماهیت قابل تحلیل را به دست آورند که همین امر سوژه را در این قصهها، مولفهای معنایی با ماهیت «سیال» یا «درگذر» تعریف میکند.
On this basis, this research is looking for mythological themes in one of the valuable collections of Iranian folk tales named Mashdi Galin Khanum's stories. In this research, after identifying mythical elements and characters among the stories, it is determined that the process of transferring myths into the folk tales of this book has changed them. Among other things some components of mythology have been removed or changed in their folk definition, or other details have been added to them and some ancient myths are reflected in the bodies of other characters. The total evolution of myths in the stories of this book, based on the pattern given by Mehrdad Bahar, has been studied under four headings: transformation, fracture, integration, and the entry of foreign elements. In the end, it is concluded that based on the evolving nature of myths, mythical characters and phenomena in folk tales are also narrated with changes to make them believable or in harmony with the new space. It is also possible to find out some neglected aspects of mythology by examining folk tales.