Abstract:
موضوع این مقاله بررسی مبانی انسانشناسی صدرایی و امامخمینی با تمرکز بر انسانشناسیسیاسی است. پرسش اصلی مقاله این است که مبانی انسانشناسی سیاسی یا مدنی فلسفۀ صدرایی و تفکر امامخمینی چه بوده است. فرضیۀ مقاله بر آن بوده که حکمت متعالیۀ صدرایی تصویری جامع از انسان ارائه کرده که حیات مدنی او را نیز پوشش میدهد و چون امامخمینی متأثر از حکمت صدرایی بوده در بُنمایههای فکری ایشان میتوان تاثیرپذیری از فلسفۀ متعالیه را پیگیری و ردگیری کرد. یافتههای پژوهش نشان داده که امامخمینی یک متفکر سیاسی صدرایی است که به خوبی از حکمت متعالیه برای مواجهۀ با فضای معاصر خودش بهره برده و در سه مولفۀ ذومراتب بودن هستی؛ تربیت پذیری آدمی؛ و نخبهگرایی کاملاً صدرایی بوده است. از همین رو، در تبارشناسی اندیشۀسیاسی امام همواره باید نظام فکری صدرایی را مدنظر داشت. روش جمع آوری دادهها کتابخانهای و اسنادی و رویکرد مقاله تفسیر متنگرایانه و مقایسۀ بینامتنی بوده است.
The influence of society and social contexts in jurisprudence is one of the key and important issues. This influence is very important in the thought and arrangement of the Imam as an influential personality. In this article, first, the theoretical framework of the discussion based on Imam Khomeini's reading of the concept of expediency in the light of the theory of dynamic jurisprudence and government jurisprudence, as well as education and reform as one of the important values of the Islamic Revolution and then the effects of Imam Khomeini's thought. Punishments have been explained and analyzed in the last two decades of the Islamic Revolution. The results of the research indicate that under the influence of Imam Khomeini's thoughts on observing and paying attention to the concept of expediency, especially in the field of legislation and paying attention to the issue of correction and education as the goal of punishment, from the last two decades to some extent in policies The judiciary has undergone changes in order to make punishment more efficient in the Islamic Revolution. In addition, Imam Khomeini (ra) believed in the mutual influence of the individual and society on each other, and accordingly, attention to the correction and improvement of prisoners using various methods, including the use of alternative punishments to imprisonment in order to achieve a desirable and healthy society. , It is essential. Imam Khomeini's ideas in the Islamic Penal Code have been recognized in the form of numerous innovations such as the institution of impunity, alternative punishments to imprisonment, postponement of sentencing and the semi-liberty system.