Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و مهارت های ارتباطی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. این پژوهش یک مطالعه همبستگی است، که جامعه آماری آن را کلیه معلمان دبیرستانی شهرستان سیروان و همچنین کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهرستان سیروان تشکیل می دهند. برای انتخاب معلمان از روش سرشماری و برای انتخاب دانش آموزان از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. بر این اساس تعداد 52 معلم زن و مرد و تعداد 115 نفر دانش آموز دختر 111 نفر دانش آموز پسر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه پنج عامل شخصیت نیو پی آی (2003) و مهارت های ارتباطی بارتون (1990) برای معلمان و از معدل به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین ویژگی شخصیت روان آزرده گرایی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنی دار و بین ویژگی باوجدان معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیت برونگرایی، گشودگی و موافق بودن معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ای معنی دار وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که بین مهارت های ارتباطی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان بیان کرد که در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، عواملی چون ویژگی شخصیتی و مهارت های ارتباطی معلمان، نقش برجسته ای دارند.
Machine summary:
نتایج این پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیت برونگرایی، گشودگی و موافق بودن معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطهای معنیدار وجود ندارد.
همچنین نتایج نشان داد که بین مهارتهای ارتباطی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.
با توجه به محقق نشدن نتایج مورد انتظار در زمینهی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از یکسو، و مسئله افت تحصیلی آنان از سوی دیگر، لذا هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی این سوال است که آیا بین ویژگی های شخصیتی و مهارتهای ارتباطی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (روانآزردهگرایی، برونگرایی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن) و مهارتهای ارتباطی (شنیدن، کلامی و بازخورد)معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان سیروان در استان ایلام و پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس دو شاخص مذکور هدف این پژوهش است.
و همچنین نتایج نشان داد که بین مهارت ارتباطی معلمان با انگیزه پیشرفت دانش آموزان رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.
اما نتایج بدست آمده نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و ویژگی شخصیتی باوجدان بودن معلمان، همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد (0.
نتایج بررسی فرضیات نشان داد که بین مهارت ارتباط شنیدن معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد (0.
006, 1, 1 همچنان که نتایج جدول شماره (4) نشان ميدهد، از بین ویژگیهای شخصیتی معلمان، ویژگی روانآزردهگرایی معلمان توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارد (0.
همچنین نتایج نشان داد که بین مهارتهای ارتباطی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطهی مثبت معنیدار وجود دارد.
Skilled interpersonal Communication: Research, Theory and Practice.