Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بود که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و به این منظور 384 دانش آموز متوسطه دوم به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند و به آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ (1996) و مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) پاسخ دادند و برای متغیر پیشرفت تحصیلی از معدل دروس مصوب در ترم گذشته سال تحصیلی استفاده گردید. آنگاه اطلاعات به دست آمده بهوسیله برنامه SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و نتایج حاصل از ضرایب همبستگی دو متغیری پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی همبستگی منفی معنی دار وجود دارد. در بررسی ارتباط بین اهمال کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی نیز یک ارتباط منفی معنی دار مشاهده شد. همچنین در میان زیر مقیاس های اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی، آماده شدن برای امتحانات و آماده شدن برای تکالیف رابطه منفی معنادار وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانه به شیوه هم زمان نیز نشان داد که 57 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را متغیرهای اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت تبیین می کنند. با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی می توانند بهطور معکوس پیش بینی کننده های خوبی برای پیشرفت تحصیلی بوده و می توان نتیجه گرفت که با مدیریت اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان می توان موجب ارتقای پیشرفت تحصیلی در آنان شد.
Machine summary:
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بود که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و به این منظور 384 دانشآموز متوسطه دوم به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ (1996) و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) پاسخ دادند و برای متغیر پیشرفت تحصیلی از معدل دروس مصوب در ترم گذشته سال تحصیلی استفاده گردید.
آنگاه اطلاعات به دست آمده بهوسیله برنامه SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و نتایج حاصل از ضرایب همبستگی دو متغیری پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی همبستگی منفی معنیدار وجود دارد.
از طرفی پژوهشهای انجام شده درزمینهٔ اعتیاد به اینترنت تا به امروز بیشتر بر روی دانشجویان بوده است، این در حالی است که به سبب آموزشهای مجازی طی بیماری همهگیری کووید-19، دانشآموزان بیش از گذشته به اینترنت دسترسی داشته و همین امر زمینه لازم را برای اعتیاد به اینترنت در این گروه سنی ایجاد کرده است و با در نظر گرفتن شرایط سنی این گروه و نوجوان بودن و همچنین بحران هویت که آنها را بیشتر در معرض خطر قرار میدهد، این مورد مخصوصاً برای دانشآموزانی که نمیتوانند در برابر جذابیتهای سرگرمیهای آنلاین مقاومت کنند و زمانی بیشتری را به شرکت در فعالیتهای آنلاین اختصاص میدهند و همین امر منجر به اهمالکاری بیشتر در آنان میگردد (حیات، کجوری و امینی، 2020).
بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اعتیاد به اینترنت، اهمالکاری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران در دوران همهگیری کرونا انجام شد.