Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط میان سکوت سازمانی و آوای سازمانی با سیاستهای سازمانی بود. پژوهش به روش توصیفی و از نوع پیمایشی است و جمعآوری اطلاعات بهصورت میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شهرداری بابل بودند (154نفر) که بهصورت تمام شمار در تحقیق حاضر مشارکت داشتند. ابزار تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته میباشد، که روایی آن توسط اساتید و صاحبنظر مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن از طرق ضریب آلفای کرونباخ (72/0) به دست آمد. روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و آزمون رگرسیون خطی چندگانه بودهاند، که از نرمافزار 19SPSS استفاده شد. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر نشان داده است که میان سکوت سازمانی کارکنان با سیاستهای سازمانی، آوای سازمانی کارکنان با سیاستهای سازمانی، سکوت مطیع با سیاستهای سازمانی، سکوت تدافعی با سیاستهای سازمانی، سکوت دوستانه با سیاستهای سازمانی، آوای مطیع کارکنان با سیاستهای سازمانی، آوای دفاعی کارکنان با سیاستهای سازمانی و آوای نوعدوستانه کارکنان با سیاستهای سازمانی در کارکنان شهرداری بابل ارتباط معناداری وجود دارد.
The purpose of this research was to investigate the relationship between organizational silence and organizational voice with organizational policies. The research is descriptive and survey-type, and data collection has been done in the field. The statistical population of this research was all the employees of Babol Municipality (154 people) who participated in the present research. The research tool is a researcher's questionnaire, the validity of which was confirmed by professors and experts, and its reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient (0.72). The statistical methods used in this research were the Kolmogorov-Smirnov test and the multiple linear regression test, which were used using SPSS 19 software. In sum, the results of the current research have shown that between organizational silence of employees with organizational policies, organizational voice of employees with organizational policies, obedient silence with organizational policies, defensive silence with organizational policies, friendly silence with organizational policies, obedient voice of employees with organizational policies, There is a significant relationship between defensive voice of employees with organizational policies and altruistic voice of employees with organizational policies in Babol municipality employees.
Machine summary:
همچنین این معضل رفتاری زمانی مانع تحول و توسعه سازمانی است که نیروی انسانی از بیان بازخوردهای منفی در مورد سازمان ممانعت میورزند و توانایی بررسی و تصحیح خطاها توسط مدیران از - Ngozi, Okeke-James & Igbokwe - Pinder and Harlos میرود (موریکومی و دسیما 1 ، 2020)؛ علاوه بر این سبب میشود تا کارکنان احساس بیارزشی کرده و کنترلی بر کار خود نداشته و از استرس شغلی و احساس فرسودگی شغلی رنج برن 2 a"/>a"/> و دیگران، 2021)، بنابراین توجه به این مشکل رایج در سازمانها از اهمیت زیادی برخوردار > صاحبنظران عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی را در مورد ایجاد آوای سازمانی در بیان نظرات کارکنان و مشارکت آنها مؤثر میدانند که این عوامل باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا با شناخت پارامترهای مؤثر، راهکارهای مناسب در ایجاد آوای سازمانی تبیین گردد (یزدان پناه و همکاران، 14 > کارکنان برحسب موقعیت شغلی و پست سازمانی ممکن است دارای ایدهها و نظرات سازنده برای بهبود عملکرد سیستم باشند و آن را بیان نمایند که بدان در اصطلاح آوای سازمانی اطلاق میشود (بهمنی و فرهانیان، 1398).
جدول 2- ضریب همبستگی پیرسون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس نتایج بهدستآمده از جدول (2)، محاسبه ضریب همبستگی پیرسون گویای آن است که میان سکوت سازمانی کارکنان با سیاستهای سازمانی، رابطه معناداری با شدت r=0/82و 001/0=Sig وجود دارد.