Abstract:
زمینه و هدف: وابستگی به اینترنت دارای عواقب خطرناکی است و درکل جهان با سرعت هشداردهندهای به خصوص در کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان وابسته به فضای مجازی انجام شد. روش: این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان متوسطه یکم با اعتیاد به فضای مجازی ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه این پژوهش 36 نفر بودند که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 نفر در هر گروه). برای جمع آوری دادهها از آزمون اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998)، مقیاس اهمال کاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) استفاده شد. آموزش تنظیم هیجان طی 12 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و با نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی پس از آموزش تنظیم هیجان، در گروههای آزمایش و گواه تفاوت معناداری داشته است (0/01P <). به عبارت دیگر، آموزش تنظیم هیجان به افزایش میانگین نمرات انعطافپذیری شناختی و کاهش میانگین نمرات اهمال کاری تحصیلی در آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه منجر شد. نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر، آموزش مهارتهای تنظیم هیجان می تواند به عنوان یک مداخله موثر بر اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دارای اعتیاد به فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد.
Background and Purpose: Internet dependency has dangerous consequences and is increasing at an alarming rate throughout the world, especially in children and adolescents. The current research has aimed at investigating the effectiveness of emotion regulation skills training on academic procrastination and cognitive flexibility among students with internet addiction. Method: This was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design and a control group. The statistical population included all students with internet addiction in the 1st grade of secondary school in region 2 Rasht in the academic year of 2019-2020. A total of 36 individuals were selected by available sampling methods and were randomly assigned to the experimental and control groups (18 individuals in each group). To collect data, the internet addiction test (Young, 1998), the academic procrastination scale (Solomon and Ruthblum, 1984), and the cognitive flexibility inventory (Dennis and Vander Wal, 2010) were used. Emotion regulation training was conducted during 12 sessions in experimental group while the control group did not receive any training. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance and SPSS-23 software. Results: The results showed that mean scores of academic procrastination and cognitive flexibility, after emotion regulation training, were significantly different in experimental and control groups (P<0/01). In other words, emotion regulation training increases the mean score of cognitive flexibility and decreases the mean score of academic procrastination in the experimental group compared to the control group. Conclusion: According to the results of the present study, emotion regulation skills training can be used as an effective intervention on the academic procrastination and cognitive flexibility among Students with internet addiction.