Abstract:
زمینه و هدف: مطالعات پیشین نشان داده اند که آموزش شناختی رایانه ای می تواند جهت بهبود نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی به کار رود، اما درباره تأثیر آموزش رایانهای مهارت های دیداری- حرکتی در این کودکان، مطالعات کمی انجام شده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری- حرکتی بر شدت نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. با نمونه گیری خوشه ای، 30 دانشآموز پسر در سال تحصیلی 1399-1398 در مقطع ابتدایی شهر مشهد با بیشترین نمرات در مقیاس درجه بندی کانرز فرم معلم (1969) و ملاکهای مصاحبه ساختاریافته بالینی، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش، مداخله را در 9 جلسه 60 دقیقه ای دریافت کرد، ولی گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای استفاده شده، مقیاس درجه بندی کانرز فرم معلم (1969)، مصاحبه ساختاریافته بالینی، و بازی رایانه ای پژوهشگر ساخته رایاپویا بود. دادهها به شیوه تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره در محیط نرمافزار SPSS-25 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش آزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نشانه های نارسایی توجه/ فزون کنشی (میانگین تعدیل یافته از 35/07 به 29/33) وجود دارد (0/01>P).
نتیجهگیری: آموزش رایانه ای مهارت های دیداری- حرکتی (رایاپویا) یک روش یادگیری امیدوار کننده است که باعث بهبود نشانه های نارسایی توجه/ فزون کنشی شده است. بنابراین می توان از آن به عنوان یک روش جایگزین یا مکمل برای مداخلات معمول این اختلال استفاده کرد.
Background and Purpose: Previous research has demonstrated that computerized cognitive training can be utilized to treat the symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder in children; however, the effect of computerized training on visual motor abilities is unknown. Few studies on these children have been conducted. Determining the effects of computerized visual-motor skills training on the severity of symptoms in children with attention deficit/hyperactivity disorder was the purpose of the present investigation. Method: The present study was an experimental one using a pre-test, post-test, and control group design. Using cluster sampling, 30 male students with the highest scores on the Conners’ teacher rating scale (1969) and the clinically structured interview criteria were randomly assigned to the experimental and control groups. These students attended an elementary school in the city of Mashhad during the 2019–2020 academic year. The experimental group received the intervention over the course of nine 60-minute sessions, while the control group did not. The instruments included the Conners’ teacher rating scale (CTRS;1969), organized clinical interviews, and the computer game (Rayapouya). The data were examined in the SPSS 25 software environment, utilizing univariate and multivariate covariance analysis. Results: After controlling for pre-test scores, multivariate covariance analysis revealed a statistically significant difference between the mean post-test scores of the two experimental and control groups for the variable of symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder (adjusted mean from 0.73 to 29.33) (P<0.01). Conclusion: Computerized visual-motor skills training (Rayapoya) is a promising learning technique that has been shown to alleviate symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder. Therefore, it can be utilized as an alternative or supplement to the conventional treatments for this disorder