Abstract:
این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و به منظور بررسی فرقه تیجانیه و نقش آن در تعلیم و تربیت غرب آفریقا بهویژه ساحل عاج انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که فکر و اندیشه اصلی فرقه تیجانیه که امروزه در آفریقا رواج دارد، به بنیانگذار آن یعنی، شیخ احمد تیجانی (1230-1150ق) باز میگردد. او تمام تلاش خود را در جهت گسترش اسلام در غرب آفریقا بهکار بست. شاگردان و طرفداران تیجانی راه وی را ادامه دادند و فرقه تیجانیه را با نام بنیانگذارش جا انداختند. این فرقه بیش از دیگر فرقههای صوفیه در عرصه تعلیم و تربیت به نتایج بزرگ و مهمی همچون ساختن مساجد، مدارس، زاویهها و مجالس علمی، آموزش قرائت و حفظ قرآن، سیره پیامبر (ص)، فقه و حدیث، تفسیر و زبان عربی، دست یافت که آثار آن حتی در دوران معاصر نیز وجود دارد. با وجود این، آنان در ادعای وفاداری و محبت به اهل بیت پیامبر اسلام (ص) و نیز شیوه آموزش با مشکلات و کاستیهایی مواجهاند. همچنین، دنیازدگی و ارتباطشان با سرمایهداران و حاکمان باعث شد تا اعتمادشان را نزد مردم از دست بدهند و نتوانند به درستی مسایل دینی را آموزش دهند و به اهداف خود دست یابند.
This research has been done using descriptive and analytical method and in order to study the Tijaniyyah sect and its role in education of West Africa especially ivory coast. The findings show that the main thought and thought of the Tijaniyyah sect, which is common today in africa, dates back to its founder, Sheikh ahmed Tijaniyyah (1737-1815). He used all his efforts to spread Islam in West Africa. His disciples and followers went on, and they left the sect. This sect more than other sufia orders in the field of education, achieved great and important results such as building mosques, schools, angles and scientific assemblies, education of reading and keeping quran, jurisprudence and hadith, interpretation and arabic language. However, they face problems and weaknesses in claiming loyalty and affection for the prophet of Islam (peace be upon him). Also, ties with capitalists and rulers made them lose confidence in people and cannot properly educate and achieve their goals.