Abstract:
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روانشناختی فرندز، درمان راهحلمحور کوتاهمدت و تمرین هوازی بر مهارتهای ارتباطی دانشآموزان بود. روش: پژوهش حاضر شبهآزمایشی و دارای طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان 13 تا 15 ساله مقطع متوسطه اول ناحیه آموزش و پرورش کهریزک در سال تحصیلی 98-98 بودند که از بین آنها تعداد 40 نفر با استفاده از نرم افزار G*POWER بهعنوان نمونه با روش در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش اول به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای (در هفته دوبار) تحت آموزش برنامهی فرندز، گروه آزمایش دوم به مدت 9 جلسه 90 دقیقهای (در هفته یکبار) تحت آموزش درمان کوتاهمدت راهحلمحور، گروهسوم به مدت 12جلسه (در هفته سهبار) تحت آموزش برنامه ورزشی فیتنسگرام قرار گرفتند؛ و گروه گواه، مداخلهای دریافت نکرد. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله پیشآزمون-پسآزمون درمان راهحلمحور، آموزش روانی فرندز، و ورزشهای هوازی بهطور معناداری منجر به ارتقاء مهارتهای ارتباطی برای خردهمقیاس بازخورد (0. 009p <)، کلامی (0. 006 p <)، و شنیداری (0. 001p <) معنادار بوده است. همچنین در پسآزمون–پیگیری خردهمقیاسهای بازخورد (0. 008 p <)، و شنیداری (0. 002 p <)، معنادار بودهاند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد مداخلات آموزش روانشناختی، درمان راهحلمحور کوتاهمدت و تمرینات هوازی بر مهارتهای ارتباطی دانشآموزان موثر است و میتوان این دورههای آموزشی روانشناختی را برای بهبود مهارتهای ارتباطی استفاده کرد.
Purpose: The aim of this study was to compare the effectiveness of FRIENDS psychological training, short-term solution-oriented therapy, and aerobic exercise (FitnessGram) on students’ communication skill. Methodology: The present study was quasi-experimental research with pretest and posttest-follow-up stages and control group. The statistical population of this study included all adolescents aged 13 to 15 years old in the first grade of Tehran State High School in Kahrizak Education District in the academic year of 2019-2020. Forty students were selected as our sample with non-convenience sampling method utilizing G*Power software. The subjects were assigned randomly into 3 intervention groups and control group. First experimental group trained by the researcher for nine 60-minute group sessions of FRIENDS program; SFBT intervention implemented based on Gutterman advanced techniques for Solution-Focused Counseling Protocol in eight 90-minute group sessions; and the last experiment group trained in FitnessGram exercises nine-60 minutes sessions in three weeks. Barton communication questionnaire used to gather research data.Findings: Recruited data analyzed by MANOVA. Results showed a significant difference between the intervention groups in terms of communication skills in the pretest-posttest on feedback, verbal, and auditory subscales (pConclusion: Findings indicated that students could benefit psychoeducations in academic settings in order to improve their communication skills.