Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ حس انسجام، شفقت به خود و هوش شخصی در دانشآموزان با و بدون اختلال انفجاری متناوب بود. مطالعۀ حاضر، توصیفی از نوع علّی - مقایسهای (پسرویدادی) است. از بین دانشآموزان پایه دهم شهر رشت با استفاده از پرسشنامۀ اختلال انفجاری متناوب، 150 نفر با اختلال انفجاری متناوب و 150 نفر بدون اختلال انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس حس انسجام، مقیاس شفقت به خود فرم کوتاه و فرم کوتاه پرسشنامۀ هوش شخصی بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. براساس یافتهها، دانشآموزان دارای اختلال انفجاری متناوب حس انسجام و شفقت به خود کمتر نسبت دانشآموزان بدون اختلال دارند؛ ولی در هوش شخصی بین آنها تفاوتی دیده نمیشود. نتیجه گرفته میشود دانشآموزان دارای اختلال انفجاری در حس انسجام و شفقت به خود با دانشآموزان عادی، متفاوت ولی در هوش شخصی با هم تفاوتی ندارند.
The purpose of the present study was to compare the sense of coherence, self-compassion, and personal intelligence in students with and without Intermittent Explosive Disorder (IED). This study is descriptive of the ex post facto kind. Out of 655 10th grade students, 150 were selected using the Intermittent Explosive Disorder Questionnaire and 150 without Intermittent Explosive Disorder Questionnaire. Data collection tools included the Sense of Cohesion Scale, the Short Form Self-Compassion Scale, and the Short Form of Personal Intelligence Questionnaire. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. According to the study's findings, students with IED had less cohesion than students without IED. Also, self-compassion was lower in students with impaired than non-impaired students. But personal intelligence was not different in students with IED. Students with IED have a lower sense of cohesion and compassion than students without IED, but personal intelligence is not different in both groups. The findings of this study can be used in the design of therapeutic interventions for intermittent explosive disorder.