Abstract:
مفهوم ایثار در زمره عالیترین ارزشهای اخلاقی اثرگذار و حرکت آفرین است که قادراست فضای یک جامعه را به صورت گسترده تحت تاثیر قرار دهد و دوام و قوام جوامع بشری را تضمین نماید. با این وجود در حالی که در باب ضرورت و اهمیت مفهوم ایثار مناقشهای جدی وجود ندارد اما در باب چیستی و معنای عملیاتی آن اختلاف نظراتی به چشم میخورد. در پاسخ به این وضعیت، این مقاله بر آن است که ضمن ایضاح مفهومی ارزش اخلاقی ایثار بر اساس آیا ت قرآن، اهداف و محتوای آموزشی مرتبط با این مفهوم را پیشنهاد نماید. روشهای پژوهشی مورد استفاده در این مقاله، معناشناسی توصیفی و تحلیل محتوا میباشد. نتایج پژوهش پژوهش نشان میدهد ایثار یک ارزش اخلاقی اجتماعی محوری است و مهمترین ارکان آن «ارتباط» و «نسبت خود با دیگری» است. بر اساس این دو رکن، ایثار شکل خاصی از ارتباط یک شخص با شخص دیگری است که در این ارتباط، فرد نیازها و خواستههای طرف مقابل را بر خود مقدم میدارد. از جنبه تربیتی نیز به منظور نهادینه سازی کردن ارزش ایثار در فراگیران مطلوب است از الگوی هدف گذاری شایستگی محور و رویکرد تلفیقی در تدوین محتوا استفاده شود.
The concept of self-sacrifice is one of the highest effective and motivating moral values able to affect the atmosphere of a society widely and guarantee the permanence and consistency of human societies. However, while there is no serious dispute about the necessity and importance of the concept of self-sacrifice, there is disagreement about what it is and its operational meaning. In response to this situation, this article intends to explain the concept of the moral value of self-sacrifice based on the verses of the Qur'an, to suggest goals and educational content related to this concept. The research methods used in this article are descriptive semantics and content analysis. The results of the research show that self-sacrifice is a central social moral value and it's most important pillars are relationship and relationship with another. According to these two dimensions, self-sacrifice is a special form of a person's relationship with another person in which the person prioritizes the needs and desires of the others. From an educational point of view, in order to institutionalize the value of self-sacrifice in learners, it is desirable to use a competency-based goal setting model and an integrated approach in content development.