Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی معلم با کیفیت تدریس و مهارت حل مساله معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی، روش گردآوری دادهها، میدانی و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران که بالغ بر 604 نفر بوده که با توجه به جدول مورگان از این تعداد 234 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد سنجش سطح سواد اطلاعاتی یزدانی (1391)، کیفیت تدریس سراج (2003) و مهارت حل مساله هپنر و پترسن (1982) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به وسیله صاحبنظران و اساتید دانشگاه تایید و پایایی آنها به میزان آلفای کرونباخ 94/0، 91/0 و 86/0 به دست آمد. برای تجزیه تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS-22 و Lisrel استفاده شد و دادهها با توجه به شاخصهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و شاخصهای استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که همبستگی بین متغیرها مثبت، متوسط و معنادار است؛ این بدان معناست که با افزایش میزان سواد اطلاعاتی معلمان میزان کیفیت تدریس و مهارت حل مساله آنها نیز افزایش مییابد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between teacher's informational literacy and teaching quality and problem-solving skills of elementary teachers in district 12 of Tehran. The research methodology is applied in terms of purpose and in terms of data collection and methodology, it follows field and descriptive methods and correlation. The statistical population included all primary school teachers in district 12 of Tehran totaling to 604 individuals. According to Morgan’s Table, 234 of them were selected using stratified random sampling technique. The research instrument included three standard questionnaires of information literacy (Yazdani, 2012), Seraj teaching quality questionnaire (2003) and Hepner and Petersen problem solving skills questionnaire (1982). The formal and content validity of the questionnaires was confirmed by the university professors and their reliability indexes were 0.94, 86.55 and 0.86, respectively. SPSS-22 and Lisrel software programs were used for data analysis and the data were analyzed according to descriptive indices (mean and standard deviation) and inferential indices (Pearson correlation coefficient, regression analysis and path analysis). The results of this study show that there is a correlation between the three variables which is positive, moderate, and significant; this means that by increasing the amount of teachers' information literacy, their teaching quality and problem solving skills improve.